Hur når man egentligen framgång i barberbranschen? Vi har bett tre framgångsrika barberentreprenörer dela med sig av sina bästa tips.

Ricard Larsson

Barberkedjan The Barber i Malmö, Lund och ­Helsingborg

En barbershop i genuin old school-stil, skapad av män för män. Så beskriver Ricard Larsson kedjan The Barber som han driver tillsammans med kollegan Håkan Lange.
– Många frisörsalonger ger på flera sätt ett väldigt kvinnligt intryck när det kommer till atmosfär. Vi satsar i stället på att det ska vara en inbjudande miljö för män att komma till, säger han.
Den första salongen i barberkedjan öppnades 2014, men Ricard Larsson har haft en stadig plats i branschen sedan 1991 då han och Håkan Lange startade frisör­konceptet Larsson & Lange. Men trots att de rör sig i samma fåra är barberbranschen en egen – och en som har hipsterkulturen att tacka för en hel del. Även om det är betydligt fler än hipsters som sparar ut ansiktshåret i dag såklart.

– Marknaden ser jättebra ut just nu och det har verkligen skapats ett mode kring skägg. Hipsterskäggen ­banade vägen för några år sedan när så många skaffade skägg men inte visste hur de skulle ta hand om dem. Men i dag har vi både vd:ar, kultursnubbar, hipsters och ­bikers i alla åldrar hos oss, säger Håkan Lange.
När han ska tipsa andra barberentreprenörer fokuseras svaren kring kunderna. Det är kunden som ska stå i centrum och barberaren måste alltid kunna leverera och erbjuda en skön upplevelse – som med varma handdukar och en ansiktsmassage.

– Man måste hela tiden jobba för att göra yrkeskåren stolt. Där är det viktigt att behärska alla moment och är man inte trygg med delar av jobbet så måste man våga lägga ner tiden som krävs på utbildning.


Vi satsar på en miljö som är inbjudande för män”, säger Ricard Larsson som driver kedjan The Barber.

Michael Agerbring

Funkyman Barber & Shop i Gävle

En klassisk barbershop i retro­miljö – det var konceptet till Funkyman barber & shops första butik. I dag driver Michael Agerbring de två salongerna tillsammans med ägarna Linda Pierre och Pär ­Eriksson.

– Konceptet tog Linda med sig från London, men då för sex år ­sedan fanns det ingen barberutbildning i Sverige så vi fick hjälp av en legendar i branschen – Daniel Rouah – som har drivit flera salonger just i London, säger Michael Agerbring.

I Funkymans andra butik är ­inredningsstilen mer industriell och den fungerar mer som en livsstils­butik där man utöver grooming säljer retail och accessoarer för män.
Michael Agerbring och hans ­kolleger jobbar konstant med utveckling av konceptet både vad det gäller ­produkter och behandlingar. De har till exempel ett eget brand på groom­ingprodukter, en cigarrklubb med ­cigarrer som även säljs i butikerna och en egen coffeeblend som man både serverar och har till försäljning.

– För att kunna ta marknaden måste det till ett genomtänkt koncept – alla företag som lyckas har ett koncept som attraherar kunden. Vi jobbar till exempel väldigt mycket med vår image på sociala medier där vi mer förmedlar en manlig livsstil än lägger upp före- och efterbilder.

Att hålla koll på marknaden och titta på hur andra branscher marknadsför och nischar sig har varit ett av Funkymans framgångs­recept. Det har också gjort att man i dag ­jobbar mycket med event och ­samarbeten med andra branscher som passar in i det egna konceptet.

– På en barbershop är det mycket upplevelsen som gör skillnad. Ett tips är att göra om ofta i butikerna för att få till en upplevelse för kunden som de inte väntar sig. Bra personal och bra läge på salongerna är givetvis också en stor del av att nå framgång, säger Michael Agerbring.


”Upplevelsen gör skillnaden”, säger Michael Agerbring som driver Funkyman barber & shop.

Håkan Ström

Barber & Books i Stockholm

”De flottaste fotoböckerna och de stiligaste männen” – så sammanfattar Barber & books själva sin salong i ­Stockholm. Den kombinerade bokhandeln/barber­shoppen drivs av paret Håkan och Catarina Ström och har väckt uppmärksamhet sedan starten.

– När vi började för elva år sedan var vi i princip först på banan med en konceptualiserad barbershop i Sverige. Vårt koncept med fotoböcker och grooming stack verkligen ut och det var en del kolleger som undrade vad vi höll på med och frågade om jag inte rakat nog. Så här 15 000 rakningar senare kan jag säga att nej, det hade jag inte! berättar Håkan Ström med ett skratt.
Inspirationen till salongen fann han under en resa i en liten barbershop i Harlem. Och när idén väl hade dykt upp var det bara att tuta och köra.
– Om du vill driva något som kommer att hålla i längden är det viktigt att skapa en idé som du tror på och särskilja det du gör från andra salonger. Ju mer du sticker ut desto större chans är det att överleva, säger Håkan Ström.

Han ser faran med att det som erbjuds lätt blir en ­dussinvara om man springer i samma riktning som alla ­andra. Dussinvaror är priskänsliga och när det blir ­priset som fungerar som främsta konkurrenskraft riskerar man priskrig.

– Om man inte kan konkurrera med hantverk och upplevelse så kommer det ner till priset. Det vore väldigt trist i ett segment som precis har kommit ikapp ­branschen när det kommer till prissättning, säger Håkan Ström.

Och han ser hur kunderna direkt genomskådar om en salong bara är en kuliss utan gedigen kunskap bakom. Ett eget koncept med kunskap, erfarenhet och rätt personal bakom är ett måste för att lyckas om du frågar Håkan Ström.

På Barber & books vurmar man för hantverket och dess ägare förespråkar en modern syn på barbershops, vilket innebär att kunden ska kunna göra alla behandlingar där som den kan göra på en unisexsalong.

– Hipstervågen har passerat och i dag har man inte skägg bara för att det är trendigt. Kunderna kommer överallt ifrån och gör man ett bra jobb fortsätter de att komma. Slackar man så märks det.


”Särskilj det du gör från andra salonger”, säger Håkan Ström, grundare av Barber & books.