Nästa stopp för mina besök hos västkustföretag inom hårbranschen blir hos Gocciani som finns vid E6:an utanför Stenungsund. Där har de lager, showroom, utbildningar och kontor. Jag träffar Andre Engström som idag är vd för Gocciani, ett företag som grundades av hans mor Helen. Detta har från starten varit ett lite annorlunda företag som från dag ett haft idén om att köpa direkt från källan, för att få de bästa priserna.

–Många gånger är det flera led emellan tillverkaren och frisören, vilket gör att när flera led behöver tjäna pengar så blir priserna höga för frisörerna. Vi kapar alltså mellanleden och kan erbjuda frisörerna de allra bästa
priserna, förklarar Andre.

Ni har inte heller några säljare?
–Samma sak där. Ytterligare en kostnad som läggs på priset och det får frisören betala, och den kostnaden vill vi skära bort.

Hur kommunicerar ni då med kunderna?
–Genom våra utbildningar, våra kataloger och vår webbsida, samt över telefon. Den enda personen som har en säljande tjänst, besöker skolor och utbildningar, där det är ett måste. Just detta med utbildningar blir allt viktigare och då inte minst på skolorna.

Allt har ju förändrats väldigt snabbt de sista fem åren. Har ni behövt ompröva er affärsidé?
–Självklart omprövar och ändrar i den hela tiden, men vi är också  väldigt noga med att behålla våra grundvärderingar, ha kunden i fokus och hålla en nära kontakt med frisörer.

Ni flyttade för ett par år sedan till dessa lokaler och jag förstår att de är mer ändamålsriktiga?
–Ja, flytten hit var verkligen behövlig. De tidigare lokalerna var mysiga men i takt med att vi växte blev det ohållbart. Vi hade knappt 500 kvadrat tidigare och nu har vi 2000 kvadrat och det är verkligen inte för stort. Vi kapar led och gör alltid stora inköp för att få bra priser, vilket kräver stora lagerytor.

Detta med att handla från leverantörer långt bort måste kräva en enorm planering, då det tar lång tid för varorna att komma hit?
–Det är ett enormt planerande, då det tar många veckor för en leverans att komma hit.

Hur många är ni som arbetar på Gocciani idag?
–Vi är elva stycken och skulle behöva någon till för att hinna med när det är som mest leveranser.

Ni har extremt många olika artiklar att hålla ordning på, finns det verkligen efterfrågan på alla?
–Det finns artiklar som stått stilla långa tider för att sedan ta fart igen. Det kommer hela tiden nya och då måste till slut några försvinna. Det är alltid en avvägning när något skall bort, men det måste göras.

Gocciani har helt satsat på sin nätsida och sina utskick och de har länge gett frisörer möjligheten att handla på nätet, vilket många gör men framförallt är webbsidan en gigantisk katalog med produkter att välja från.

Hur beställer frisörer mest, på nätet eller på telefon?
–Helt klart telefonen, men många beställer också på nätet.

Vad händer framöver, några nyheter?
–Vad gäller produkter kommer vi med en helt ny MANYA och det händer en del med produktserien Luxury. Just Luxury ökar hela tiden och detsamma gäller Luxury färg och där finns vi på fler och fler frisörskolor.

Och så har ni all inredning?
–Inredningarna är en del av verksamheten som blivit lättare här i de nya lokalerna. Dels har vi en stor utställning och dels kan vi lagerhålla så mycket att vi kan leverera direkt.

Ni erbjuder också frisörer att handla räntefritt?
–Det är riktigt. Vi har möjligheten att erbjuda avbetalningar utan ränta.

Där lämnar jag detta företag som har haft och har en lite annorlunda tanke med sin verksamhet. Kapa alla kostnader och erbjud lägre priser.

Text och foto: Jörgen Edström

dsc_6928