Antonio Axu är högaktuell just nu – inte bara i TV3:s nya tv-serie ”Stil i sikte”, han har också öppnat en helt ny salong och släppt nya produkter. Lyckad? Javisst! Men han har vågat misslyckas också.

Klickar du igång TV3-programmet ”Stil i sikte” på Viafree, får du följa Antonio Axus medverkan i den nya programserien. Hollywoodstylisten Jonas Hallberg och programledaren Malin Gramer sticker ut på havet med kryssaren Cinderella för att göra makeovers på utvalda resenärer.

För att få ordning på frisyrerna finns stjärnfrisören Antonio Axu till deras hjälp.

– Utmaningen är att göra män­niskor som aldrig varit hos frisören snygga. Vi hade tre timmar på oss och makeovers tar egentligen fem till sex timmar. Så det gällde att sätta det på första försöket. Hade vi haft mer tid hade det blivit ännu bättre, säger Antonio Axu.

Han gillar programidén och ­skulle gärna göra en ny säsong, men då skulle han vilja styra mer.

– Och fokusera ännu mer på håret. Det krävs mer för håret än ansiktet. Det är den stora förändringen. ­Jonas Hallberg sade inför programstart att: ”Vi kommer kunna förvandla vem som helst – från en pumpa till en ­superstar, på höga klackar”.

Går det?
– Ja – om du har rätt folk till hjälp med rätt erfarenhet. En frisör som kan alla typer av personligheter. Kunskap kommer med åren.

Nu har Antonio Axu själv samlat på sig en hel del erfarenheter. Hans väg framåt känns väldigt lyckosam. Han har blivit kändisarnas favoritfrisör och ses titt som tätt på bilder med kända ansikten som Anine Bing, Marie Serneholt och Filippa Reinfeldt.

Vad är hemligheten för att lyckas?
– Att våga misslyckas. Jag har inte lyckats på alla plan. När jag var 29 år förlorade jag en och en halv miljon kronor i både tid och pengar på grund av en felsatsning. Men jag har inte brytt mig, utan kört vidare. Många ger upp för tidigt, men jag har aldrig fått det jag velat ha direkt. När jag har tävlat har jag blivit trea, aldrig etta eller tvåa. Då kämpar man vidare.

Hur blev du egentligen kändisarnas favorit?
– Det var ryktet, att jag hade gjort ett bra hantverk. Det började med Filippa (Reinfeldt, reds. anm.). Senare hittade även Marie (Serneholt) mig via rekommendationer. I slutändan har de gillat det jag gör, att jag är gedigen och alltid gör ett bra jobb. Det är viktigast. Jag har inte jobbat gratis heller. Mina kändisar betalar för mina jobb.

Antonio Axu reser regelbundet till USA och har gjort så de senaste åtta åren. Han åker till LA ungefär var fjärde månad för att underhålla kundkretsen där.
Här på hemmaplan har han nyligen lanserat produkter som bland annat säljs på Åhléns. Anledningen till satsningen handlade om att han saknade en viss typ av produkter.
– De flesta produkter kommer från USA och är inte gjorda för svenska hår. De har varit för dryga och som kund tar man då alltid för mycket. Jag vill att kunden ska göra rätt och använda produkter som inte är för kladdiga, inte tynger ner ­håret, utan är sköna för svenska hår.

Antonio Axu har haft späckat schema de senaste fem åren.

– Det är nu det stämmer alltihop. Jag hittade till exempel en dröm­lokal. Egentligen behövde jag inte öppna en ny salong, men lokalen var perfekt.
Hur gör du för att behålla fokus när det är så mycket som händer?

– Jag har ingen flickvän, det är nummer ett, säger Antonio med ett skratt. Nej, men du tappar fokus i sådana fall. Jag har inget privatliv alls faktiskt. Jag jobbar, kommer hem, sover, sedan är det nästa steg igen. Jag skriver ner mycket också, noterar allt, för att få bort saker från huvudet. Annars går du in i väggen.

När är du ledig då?
– När jag åker iväg till USA. Där jobbar jag i och för sig också, men jag är borta från Stockholm helt och av femton dagar har jag fem, sex dagar ledigt. Det räcker. Egentligen räcker det med två dagar.

Om du blickar framåt – vilka mål återstår?
– Jag vill bygga vidare på salongen. Jag har ett bra team som jag vill fortsätta bygga upp. Fokus ska ligga på deras utveckling. Jag vill satsa brett utomlands med produkter. Och gärna lära ut. En academy i framtiden vore kul.