Simon Wikströms tävlingsbidrag i herrkategorin imponerade stort på juryn som utsåg honom till Årets Herr 2018. Själv är Simon redan sugen på att tävla mer. Detta är garanterat inte sista ­gången vi ser honom i Årets Frisör.

Hur jobbade du fram ditt tävlingsbidrag?
– Modellen är en av våra trogna kunder och med inspiration från hans sydeuropeiska ­rötter växte frisyren fram. I mitt huvud är det en blandning av en modern hockeyfrilla och en grekisk gud. Jag gillar att mixa klassiska ­element i en modern kontext.

Vad fick dig att ställa upp i Årets Frisör?
– Jag tycker ofta det är roligt att ta ett steg utanför min ”comfort zone” och just Årets ­Frisör är ett utmärkt forum för detta. I år ­kände jag att vi hade bra modeller och dessutom ett ­koncept som kändes lite annorlunda mot vad man sett tidigare år. Jag har ställt upp i tävlingen flera gånger tidigare utan någon framgång.
Berätta om din salong.

Allt började med lite övermod och en stor ­vilja att göra något eget. Första halvåret ­arbetade jag ensam och när seden Frida – en gammal kollega – anslöt sig till verksamheten tog salongen form på allvar. Sedan dess har vi fyllt på med två duktiga frisörer, Johan och Neil.

– Jag gillar idén om ett mindre team som jobbar tätt ihop, men där var och en har sin spetskompetens. Min ambition är att alla ska vara med och driva salongen. Jag försöker vara lyhörd för de anställdas input. Stor frihet ges i utbyte mot eget ansvar.

Kan du tänka dig att tävla fler år?
– Absolut. Jag tyckte det var jättekul med ­livemomentet. Den här formen av tävling ­verkar passa mig perfekt, så jag kommer ­säkerligen att ställa upp fler år.

Vad är viktigast för att bli en framgångsrik frisör?
– Jag tycker det är viktigt att man har en bra teknisk basförståelse för hur de olika klippsätten påverkar håret. Utöver det krävs ett mått av kreativitet och känsla för färg och form. Av min erfarenhet kommer man också långt på hårt arbete och engagemang. Sist men inte minst sa min första läromästare att 40 procent är klippning och 60 procent ”showmanship” – alltså hur du behandlar kunden och presenterar ditt arbete. Jag kan inte svära på att siffrorna stämmer, men det ligger helt klart något i det han sa.

Businessweekend på solig plats
Årets Herr får en utvecklande businessweekend utomlands av Frisörföretagarna. Resan ­
inkluderar utbildning, boende
och ­resekostnader.

Juryns motivering
Genom ett nytänkande formspråk ur ett klassiskt koncept har Simon Wikström lyckats skapa en look som är sensuell, känsloladdad och maskulin. Juryns citat lyder ­”imponerande intressant”.