Facebook väljer att visa färre inlägg från företag i allas nyhetsflöden. Lugn! Så här charmar du ­algoritmen och ­fortsätter nå ut ändå.

Facebook har nyligen börjat visa mer inlägg från vänner och mindre från företag i användares nyhetsflöden. Det innebär att det krävs lite mer för att nå ut med företagssidor. Så här lyckas du.

1. Posta riktigt engagerande innehåll
Inlägg som skapar konversation och engagemang kommer att visas för fler. Vilka av dina poster har fått dina följare att kommentera, gilla och dela? Skapa mer sådant. Satsa hellre på färre inlägg men bra, än fler men utan interaktioner.

2. Fiska inte
Inlägg som aktivt uppmuntrar till engagemang, som ”tagga en kompis som …” eller ”gilla om du håller med”, kommer att få sänkt räckvidd. Skippa det.

3. Satsa på livevideo
Facebook premierar livefilmer. Filma med mobilen: bjud på kunskap och ­”tutorials”, visa bakom kulisserna, demonstrera en ny produkt, visa andra kunders upplevelser eller berätta om ett event.

4. Led inte bara trafik från Facebook
Inlägg som länkar till andra sajter (som din hemsida) kommer att få minskad räckvidd. Posta ibland inlägg utan att länka någonstans och möt dina kunder direkt på Facebook i stället.

5. Överväg annonsering
Att annonsera på Facebook kommer att hjälpa dig nå ut. Satsa på bra innehåll, välj en relevant målgrupp och följ upp vad som fungerar.

6. Använd grupper
Dela inlägg från ditt företags ­Facebooksida till relevanta grupper. Men inte säljinlägg, det brukar inte ­uppskattas, utan tips och råd.