Session har från de startade, så sent som 2009, haft en fantastisk resa från små lokaler i Västra Frölunda till betydligt större i Uddevalla. Ganska snabbt blev även dessa lokaler för små och sedan några år finns de på Skalbanksvägen 5 i stora lokaler med höglager. I mars månad utökas dessa till nästan 1 500 kvadratmeter.

I starten var det endast Peter Andersson och Alexander Lecander, plus Peter Back som skötte kontor och det lilla lagret. Idag arbetar 28 personer med sälj, lager, kontor och utbildning. En minst sagt snabb utveckling och då även vad gäller omsättningen som blir 95 miljoner 2016.

Vad förutom hårt arbete ligger bakom de framgångar ni uppnått under en så pass kort tid?
–Många saker faktiskt. Vi har först och främst haft bra produkter som frisörer och deras kunder tyckt om från början. Vi har också haft tur att få med oss duktiga och hängivna medarbetare på alla positioner. Vi har hela tiden försökt att arbeta med frisörer som verkligen gillar våra produkter.

Utveckla gärna det?
–Vi har från dag ett varit väldigt noga med att alla frisörer skall vara utbildade på våra produkter och vi vet att någon som kan och vet allt om en produkt också har lättare för att förmedla rätt information till sina kunder.

Många frisörer klagar över att försäljningen på salonger har gått ner. Vad tycker ni om det?
–Det är ibland väldigt enkelt att skylla ifrån sig och om man inte kan produkterna, eller pratar och informerar om vad kunden behöver, då köper kunden kanske någon annanstans. Det är därför detta med kunskap tillsammans ned engagemang för kunden är en så viktig del för frisörerna att ta till sig. Vi har inte märkt att försäljningen gått ner på salongerna, utan hos våra kunder ökar den i stället.

Vi går tillbaka till detta med utbildning?
–Det är grunden till framgång för oss alla. Vi måste kunna erbjuda frisörer utbildningar som ger dem mer av kunskap och inspiration. Detta gör dem förhoppningsvis till lite bättre och lite mer inspirerade när de arbetar med sina kunder. Så därför satsar vi hela tiden stort på utbildningarna.

Ni har också en del större kundevent?
–Session Weekend har blivit en stor succé och har växt för varje år, så den kommer vi att fortsätta utveckla. Vi har även i januari Session Sälen för andra gången och det blir utsålt. Sedan har vi också haft kundresor till Palma och Boston, vilka varit populära bland frisörer.

Vilka är de största säljande märkena hos er?
–Kevin Murphy är självklart störst, inte minst beroende på att vi haft det märket sedan dag ett, men vi säljer även bra av Living Proof och av vårt senaste tillskottet: Eleven Australia som växer hela tiden och det gör även vår färg: Color.me.

Vad händer 2017?
–Det blir mycket runt Eleven Australia eftersom det är så pass nytt och sedan gör vi en omstart.

En omstart?
–Ja, den framgången vi haft med Kevin Murphy berodde mycket på att vi gjorde så mycket rätt hela vägen med det vi nämnde tidigare. Utbildningar på salongen i hur produkterna verkligen fungerar och vad de innehåller. Detta är nyckeln till att frisörerna skall vara framgångsrika med våra produkter. Det kan lätt bli så att när man besöker en kund för kanske trettionde gången lätt glömmer hur viktigt detta med ständig uppdaterad kunskap är. Så vi kallar det för en omstart.

Ni är båda två fortfarande ute och säljer, varför?
–Det är viktigt på många sätt. Först älskar vi den direkta kontakten med våra kunder och sen är det viktigt att vi vet hur allt fungerar ute på salongerna, så vi kan ta rätt beslut och göra rätt saker.

Både Peter och Alexander hade en lång erfarenhet från olika positioner i branschen innan de startade Session och de är lika nyfikna och entusiastiska idag.

Text och foto: Jörgen Edström

 

dsc_6940