Dani och Marlene Abunar har gjort en rekordresa med sin premium­salong Victor Noblesse. På bara fyra år har salongen gått från 10 till 35 anställda. För andra gången kammar nu bolaget hem prestigetiteln Årets Frisörföretag.

– Det här är hela salongens pris! Det var för det här priset vi kom hit, utbrast Dani ­Abunar när han och ­Marlene tog emot priset Årets Frisör­företag.
Sedan Dani och Marlene Abunar tog över Victor ­Noblesse i Göteborg har bolaget gått från klarhet till klarhet. Hemligheten bakom framgångarna ligger i ­deras unika salongskoncept och satsningar på medarb­etarna: När personalen älskar att gå till jobbet märks det på kundupplevelsen, resonerar Dani och Marlene som jämför sin salong med ett femstjärnigt hotell.

– Exakt det kunderna förväntar sig av ett femstjärnigt hotell, ska de få motsvarande från vår salong. Varje detalj ska vara premium; hur kunden blir bemött i receptionen, hur någon tar kappan, valet av musik och kaffe. Vart man än tittar ska man uppleva premium, säger Dani.

Förra året ökade kundtillströmningen med 6 000 ­besök. Tre nya medarbetare rekryterades till salongen som på bara fyra år har ­vuxit från tio medarbetare till en imponerande ­styrka på 35. Under samma period har bara ett par frisör­er slutat, båda för att starta eget.

Medan Dani är kreatören och idésprutan som jobbar på golvet och pushar frisörerna att tävla, prioriterar ­Marlene HR-frågorna.

– Jag brinner för att ta hand om anställda och ser till att alla har det bra på salongen. Vi satsar mycket på personalens utveckling, de ska behandlas med hjärta. Det är viktigt att lyssna på dem och att snabbt ta tag i saker när det behövs, säger Marlene.
Dani fyller i:

– Vi har en konkret vision om att vara den ­bästa salongen och bästa arbetsplatsen med de bästa villkoren och den bästa lönen. När man satsar på personalen får man så otroligt mycket tillbaka.

Utbildningsresa från Wella

Vinnaren av Årets Frisörföretag ­belönas med en valfri utbildningsresa från Wella till ett värde av 10 000 kronor.

Juryns motivering
Victor Noblesse har i extremt hård konkurrens utmärkt sig genom starkt ledarskap, tydlig vision och exceptionellt hög kreativ förmåga. De har genom en stark team-­känsla visat att investering i sina medarbetare ger resultat såväl kreativt som i god lönsamhet.