Nyfiken på Tendenz som har bla Oribe


Vi träffar Jörgen Nykvist och Mats Johanson i Tendenz lokaler i Mellerud och jag börjar med att ställa några frågor till dem.

Jörgen, berätta lite om din bakgrund?
–Jag har gått i HW skolan (Hard Work) och jobbat med försäljning i stort sett hela mitt liv. Älskar kundkontakten och göra affärer med ett resultat av nöjda och glada kunder.

Hur kom du in i branschen?
–Jag började som säljare på Redken -93 och arbetade där fram till -98. Det var familjen Graflind som hade agenturen på den tiden och vi hade jättekul tillsammans. Sedan började jag på Beauty Nordic Suply som hade agenturerna för Joico och KMS och där var jag kvar tills Mats och jag startade Tendenz 2001.

Vad är den största utmaningen för er som leverantör?

–Jag anser att den största utmaningen är att tillgodose kundens önskan av ett skräddarsytt sortiment av produkter och tjänster. Vi har ett ganska brett och komplett sortiment idag med både produkter och tjänster vilket är en trygghet, men det är också en utmaning för oss. Det kan vara svårt för kunden att se allt vi kan erbjuda. Vi önskar fler kunder och vi kommer att jobba hårt för det under 2017. Det finns många bra leverantörer med fina varumärken att välja bland och det är inte vi som väljer kunder, det är kunderna som väljer leverantör. Så det är viktigt att alltid jobba hårt och visa ett glatt engagemang.

Vad är då den största utmaningen för frisörer in i framtiden?
–Att inte titta på vad grannsalongen gör utan att hålla på sin egen vision och affärsidé. Att våga ta betalt för sina tjänster och vara stolt över sitt yrke. Det kommer alltid finnas kunder till alla sorters salonger, så vilken salong vill du vara? Konsumenten är idag väldigt medveten och är uppdaterad på vad som gäller, så frisören måste vara ännu mer påläst och ett steg före. Att visa upp sig på till exempel Instagram är också viktigt, vilket är en stor utmaning för många.

Mats, hur ser din bakgrund ut?
–Jag är från Falun och har en bakgrund inom idrotten där jag i min ungdom hade en dröm om att kunna leva på att spela tennis, men en axel- skada satte definitivt stopp för den drömmen. Det blev trots det några år som hårt arbetande tennisspelare med mycket erfarenheter från olika kulturer, ett liv i kappsäck men med mycket lite pengar som resultat.

Hur kom du in i branschen?
–Det var en tillfällighet. 1989 efter mina skadeproblem ville jag hem till Falun och jag hade några kompisar som arbetade som frisörer och de tipsade mig om ett jobb som säljare i frisörbranschen. Jag hade absolut ingen erfarenhet av vad jag gav mig in på, men jag upptäckte ganska snabbt att jag gillade branschen och människorna och på den vägen är det.

Vad är lättast och svårast med att vara leverantör?
–En mycket svår fråga men en stor utmaning för oss idag är få tid hos frisörer för att få presentera vad vi kan erbjuda som samarbetspartner till salongen. Det handlar väldigt mycket om produkter idag och vi är många leverantörer med bra produkter och då handlar det mycket mer om det engagemang vi erbjuder som en partner och som kan göra arbetet på salongen enklare och mer lönsamt. Idag är det många konsumenter som styr efterfrågan på vilka produkter frisörerna använder och det är kanske på tiden att frisörerna själva tar tillbaka det initiativet.

Hur många är ni i företaget idag?
–Vi är nio utesäljare och vi har egentligen en till genom vår webbshop som är öppen dygnet runt för våra kunder. Sedan är vi åtta på kontoret och två på lagret och vi har en anställd tekniker
på heltid och tio tekniker som frilansar. Just detta med utbildningar är A och O för oss, speciellt med så många märken måste vi kunna erbjuda utbildningar för alla.

Ni startade ju med KMS och Joico men tappade för ett par år sedan KMS. Hur tacklar man det?
–Det var till en början tungt förstås. Vi fick en massa förfrågningar från olika märken, men det måste kännas rätt och det gjorde det först när vi träffade Luxury Brand Partners. Då fick vi tillgång till Oribe, R&Co, V76 by Vaughn och nu senast Smith & Cult. Tillsammans med färgen och produkterna från Joico och Excellent Edges kan vi säga att vi har ett ganska komplett sortiment och kan vara en totalleverantör till frisören.

Berätta om lokalerna ni sitter i?
–Vi är verkligen trångbodda idag och har länge letat efter olika lösningar för att hitta större, då vi har växt ur både lager och kontor. Vi har lite lösningar på gång men inget är påskrivet ännu, men vi hoppas det skall gå snabbt.

Vad är planerna för 2017?
–Eftersom det hänt och händer så extremt mycket med en till stora delar ny produktportfölj skall vi arbeta hårt med det vi har och försöka utveckla det. Vi skall också arbeta för att fler kunder skall välja oss och att fler frisörer skall utnyttja den fördelen vår webbshop ger dem.