Företagare får ofta rådet att göra det som de är bäst på. Precis så jobbar bröderna Homan och Hotan Taghizadeh som framgångsrikt driver barberkedjan Sharper of Sweden i Göteborg och ­Trollhättan.

Barberbusiness var inte så utbrett när ­Homan Taghizadeh startade sin första barbershop 2010. Han var mycket i London på utbildningar och kände på sig att hypen kring skägget skulle bli stor så småningom. Han vågade satsa – och nischade direkt in sig på barberandet som företagare.

Med på tåget kom snart storebrodern Hotan ­Taghizadeh som fokuserar på affärsutvecklingen i bolaget. Och nog har affärerna utvecklats under åren. Från start 2010 har de i dag vuxit till fyra enheter med 17 anställda. Dessutom tillkommer deras egna produkter under varumärket Sharper grooming supplies – med skäggolja, skägglotion, skäggschampo och rakolja som bland annat säljs via webbutik. De anordnar event och har även en utbildningsverksamhet där 500–600 ­frisörer utbildats under åren. En längre utbildning om 17 veckor kör de tillsammans med Svenska Frisörskolan.

– Jag hade jobbat med dambiten i 15 till 16 år innan. Jag kunde också herrklippningar så pass bra, med slätrakningar, och kände att det vore kul att göra något annat, säger Homan.

Det var inte bara att slå upp en barbershop och lyckas. Det gällde också att snabbt försöka få barber till en trend ut-över de vanliga herrsalongerna.

– Homan har varit entreprenör tidigt. För oss är entreprenörskap att vi skapar något, inte själva pengarna man tjänar, utan skapar något som är roligt. Det är drivkraften. Har du inte den roliga, skapande delen försvinner du. Du får rätt mycket huvudvärk. För oss är det julafton varje dag med alla utmaningar, beskriver Hotan. Deras omsättning har ökat från cirka 4,5 miljoner (2014) till nära 11,5 miljoner (2016) på två år.

– Allt är genomtänkt. Jag tittar på varenda grej i ­affärsverksamheten såsom Homan tittar på varenda bild och vinkel. Det är jätteviktigt och har betydelse för hur vi gör saker och vilka beslut vi tar. Annars är det lätt att försvinna i mängden. Vi har också ett ansvar gentemot våra anställda – vi är ett lag som jobbar ihop, alla ska må bra och ha sitt, säger Hotan.

Arbetsuppdelningen mellan bröderna har varit ­naturlig. Homan är den kreativa – den som jobbar med marknadsföring och lägger tid på bildmaterial och lookbooks. Han ansvarar också för att utveckla kollegerna.

– Det är viktigt att ha rätt person på rätt plats. Vi ­jobbar med så duktiga kolleger och det gäller att ta fram deras talanger. Det gör att vi tillsammans skapar en ­ytterligare dimension och kan ta väl hand om gästerna på bästa sätt. Alla brinner för det, säger Homan.

Och nog blir man sugen på att besöka någon av deras ­barbershops – även om du inte har skägg. På deras webb presenteras varje medarbetare på ett fantastiskt sätt – kort, konkret och med intressanta fakta. Som att barb­eraren Bassam har drivit egen salong i Irak i 15 år innan han landade hos dem. Eller att Martin C tidigare varit musikproducent och att “lovable Carl” från London har som superkraft att sätta ihop en polaroidkamera. Lockande att boka tid bara för att få ta en kaffe med gänget.
– Även om vi har fyra salonger försöker vi träffas så mycket det går. Alla som arbetar hos oss börjar i huvud­salongen där man lär sig rutinerna och personalandan som Homan vill förmedla. Vi har också en intern utbildning – så att alla går i samma fotspår och skapar samma känsla, kunskap och tankar kring detaljer. Det är väldigt viktiga bitar för oss att förmedla, säger Hotan.

De visar upp vad de gör genom regelbundna ­plåtningar som Homan ansvarar för och lägger två till tre dagar i månaden på. De sprider på så sätt mycket inspiration som de delar med sig av till andra barberare, inte bara i Sverige, utan i England och USA som också har starka namn inom barberandet. Här är Instagram en perfekt kanal att visa upp sitt arbete.

– Andra delar våra filmklipp och då får vårt jobb ­spridning, säger Homan. De tycker att utmaningen under åren har varit att ­expandera i ett lagom tempo och inte för fort.
– Du får inte ha storhetsvansinne, säger Homan och får medhåll av Hotan:
– Det är viktigt att verksamheten växer med oss och vi med marknaden. Hade vi inte gjort det hade vi inte varit där vi är i dag. Du får alltså inte springa för fort och du måste dela med dig till anställda och kolleger i ­branschen.

Barbernischen mår bra av att vi samarbetar och hjälps åt.

– Ja, det är viktigt att inspirera kolleger, bli inspirerad själv och utvecklas alla tillsammans. Vad kan vi dra för nyttor av varandra? Vi är kära i yrket – och vill dela den kärleken. Det blir mycket roligare, säger Homan.

Har ni varit med om några tuffa perioder i karriären då?

– Ja, alltid när du befinner dig i en läroprocess som ­företagandet är så kommer tuffa stunder och vi har lärt oss enormt mycket. Vi kan fatta andra beslut i dag än vad vi kunde tidigare. Med tanke på att företaget ­vuxit så enormt som det har gjort har det varit en jätteresa för oss. Du gör misstag och du lär dig. Tålamod har varit nyckeln till där vi är i dag. Det är också viktigt att vara öppen mot dina anställda – även om du gör misstag kan du alltid ta ett steg tillbaka och säga att du har gjort det. Visa att kompassen har riktats rätt. Du måste våga göra fel och stå för det, säger Hotan.
Deras sätt att driva företag fungerar. Det visar sig bland annat genom att de vinner priser. I år utsågs de till Årets Hantverkare av Företagarna och tre av deras barberare har knipit åt sig första, andra och tredjeplats i Crew Allstar Challenge.

Nu har deras barberkedja blivit mer av ett koncept, ­vilket de vill, och det har bland annat lett till att barber­shoppen i Trollhättan tas över av två anställda där. Det blir som en filial, där de jobbar under samma varumärke, Sharper of Sweden.

– Vi vill fortsätta utveckla företaget och kommer ­definitivt fokusera på vår kedja av verksamheter och att växa runt omkring, även i andra städer. Vi har folk som drar i oss utifrån, också från andra länder. Vi vill inte växa stort för snabbt, utan med omsorg och ta varje steg rätt. Det är viktigt för oss, vi månar om varumärket, säger Homan.

– Vi kan inte heller göra den här resan ensamma, utan det kräver ett team av duktiga medarbetare som behöver vår expertis och att vi kan dela med oss av Sharper, som kan bli ännu starkare. Då höjer vi oss ännu en nivå, säger Hotan.