Den progressiva salongen By déco i Luleå har kundkurser, event, Ipad-konsultation och unika produkter. Ägaren Mari Lundmark brinner för utveckling, vill vara en del av kundens livsstil och är inte rädd för försäljning. Nu är planen att ta över världen.

Mari Lundmark var bara tre år när hon slog fast att hon skulle bli frisör. Och så blev det. När hon 2015 öppnade sin ­senaste salong By déco var målet tio ­anställda och vinst inom två år – så blev det också.

– Jag når mina mål. Jag gillar att jobba målinriktat, ­säger hon.

Trots sitt tidiga beslut hade Mari knappt hållit i en sax när hon för 25 år sedan började på frisörskolan i Luleå, men där och då kändes det rätt direkt, berättar hon. ­Några år efter examen öppnade hon sin första ­salong. Men snart lockade Stockholm och en heltidstjänst på Wella studio. I samma veva fick hon chansen att styla ­artisterna till melodifestivalen.

– Det var häftigt att få vara med i hela karusellen och se hur en tv-produktion gick till. Eftersom det var tight med tid gällde det att ha tungan rätt i mun och fingrarna i styr. Det var en utmaning och toknervöst, man vill inte att peruken ska ramla av i direktsändning.

När Mari 2004 blev gravid med sitt första barn valde hon att återvända till Luleå och sin salong. Ytterligare tio år senare lämnade hon den och startade By déco. Första halvåret blev riktigt tufft. Lokalen hade inte varit salong innan, det fanns inget naturligt kundunderlag och Mari hittade färre frisörer än hon hade tänkt.

– Vi var för lite folk utifrån kostnadsmassan. Jag gick på knäna och jobbade dygnet runt. Men det fanns aldrig i min värld att ge upp.

Svårigheten att hitta rätt personal blev en stor motgång, men efter ett halvår av hårt jobb kom vändningen.

– Nu rullar det på som tåget. Vi omsätter ungefär sju ­miljoner kronor och har gjort plusresultat sedan år två. Men skulle jag få göra om det skulle jag hellre köpa upp en salong och branda om den. Det hade kunnat gå käpprätt åt skogen.

I dag beskriver Mari personalen som sin viktigaste ­resurs. Det är viktigt att de känner sig delaktiga, säger hon.

– Ska jag komma någonstans kan jag inte göra allt själv, medarbetarna är med och gör den här framgångssagan. Vi har en öppen dialog, högt i tak och stöttar varandra. Vi har kickoff med föreläsare och når vi mål tillsammans tar vi en helkväll på Luleås lyxigaste restaurang. Energi föder energi – och ger pengar i slutändan.

För att få ett team som fungerar ihop gjorde Mari personlighetstest på alla anställda, enligt den så kallade disc-modellen.

– Det gör det lättare för mig att coacha och kommunicera på det sätt som passar var och en, och utifrån vem jag själv är. Även drivkraften varierar, en del går igång på ­högre lön, andra på extra semesterdagar eller en ­säljtävling.

Maris egen drivkraft är utveckling. Hon har en salongsansvarig som sköter all ­daglig drift för att hon själv ska kunna koncentrera sig på just affärsutvecklingen.

– Jag vill ta branschen framåt, till nästa nivå. Göra den mer affärsinriktad, framför allt digitalt. Där kan vi titta på hur andra branscher gjort, vi måste inte alltid upp­finna hjulet igen. Samtidigt som vi frisörer är jätte­duktiga på hantverket och att ta hand om kunder – och det kommer vi att överleva på när samhället digitaliseras – är det otroligt viktigt att vi följer den utveckling som sker. Vi gör någonting bra, vi ska vara stolta över att vara frisörer och att tjäna pengar för att vi är frisörer.

Med sitt nytänkande har Mari fått By déco att sticka ut i salongstäta Luleå. De anordnar kundutbildningar inom bland annat plattångsteknik och uppsättningar och event för såväl privatpersoner, möhippor och födelse­dagsfiranden som företag. Dessutom anordnas kundkvällar med trendvisningar eller föreläsare – inte bara inom hår utan även till exempel träning och trädgård.

– Vi vill få in livsstil, kunder ska känna att de tillhör ”By déco lifestyle”. Allt det här får också nya kunder att hitta till oss och ökar merförsäljningen.

En annan sak som driver sälj är att alla kunder får komma in och fixa till frisyren mellan sina ­klippningar. Oftast bokas detta in på en redan betald tid som när ­andra kunder sitter i färg eller behöver lite mindre tid.
– Det är väldigt uppskattat och bygger relation och tillit. Vi får in kunderna oftare än annars, och åtta av tio köper en produkt.
Även produkterna är genomtänkta. By déco är en av få salonger som samarbetar med Aveda – som har smink-, hår- och hudvård gjort på ekologiska växtingredienser.

– Deras koncept matchar det jag tror på. Vi jobbar otroligt mycket med att hitta vilka olika personligheter vi har som kunder. Det kan vara ”upplevelsetjejen” eller ”den ­ekologiskt medvetna” – och vi behöver olika ­serier som kompletterar varandra för att hitta rätt produkt till varje person. Dessutom är det inte många som säljer ­Aveda på nätet eller i salong, det är en fördel att vi är så ensamma om det.
Salongen använder Wellas nylanserade System ­Professional-app där konsultationen görs genom att kunden ihop med en frisör svarar på frågor på en Ipad.

– Så föreslår systemet produkter, och det skapar en trovärdighet. Hittills har vi sålt minst två produkter per kund – och de tycker att det är jättekul.

Nyckeln till framgångsrik försäljning, menar Mari är att se det som en service.

– Det är viktigt att vi ger unika rekommendationer och förklarar sådant som vi vet men inte kunderna, som att hår förändras med årstiderna. Har vi inte lyckats sälja in någon produkt när vi har kunden i stolen har vi inte gjort vårt jobb. Det är inte sant att nätet tar ­försäljningen, du har all chans i världen. Tycker kunden att en produkt verkar bra är det väldigt enkelt att köpa den på plats ­istället för att gå hem och googla.
Nu väntar världserövring. Ihop med två kollegor ­utanför branschen gör Mari en konceptualisering av By déco. De har investerare som knackar på dörren och vill in i ­bolaget och flera samarbetspartners på gång.

– Direkt efter sommaren kommer vi att slå på ­stora trumman. Det kommer att finnas flera By déco-­salonger både ­nationellt och internationell inom ett par år, och en ­e-­handel av något slag. Nu förpackar vi By déco som ­koncept och gör marknadsundersökningar – vi satsar på mervärde hos ­kunden och att vara en del av ­livsstilsbubblan.