Att nå ut på sociala medier kan hjälpa dig få nya kunder, och ännu bättre effekt kan du få om du samarbetar med influencers. Så här hittar du en micro-influencer till just ditt företag.

Att marknadsföra sig via influencers har växt otroligt mycket senaste åren och det är ett väldigt effektivt sätt att bygga upp sitt varumärke på. Vad det handlar om är helt enkelt att samarbeta med en eller flera personer som har en stadig följeskara och som representerar företagets målgrupp.

Att använda sig av influencers kan låta avskräckande för mindre företag som inte kan investera de stora summor pengar som ofta är förknippade med influencers. Därför kan micro influencers vara ett bra val, då micro influencers är personer som har ett mindre följarantal, cirka 2 000-10 000, men med ett stort engagemang.

Det är alltid svårare att marknadsföra sig själv på sociala medier jämfört med om en inflytelserik person tipsar om ett företag, tjänst eller produkt. Det blir helt enkelt mer trovärdigt och vi lyssnar gärna på personer som rekommenderar något, på samma sätt som vi lyssnar på en väns rekommendation om en ny salong eller frisör de besökt.

Att använda influencers är ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder som kan ge snabba resultat. Influencern postar inlägg på sociala medier som exempelvis Instagram eller deras blogg om företaget, en produkt de provat eller tjänst som utförts. Influencern kan exempelvis ge ut rabattkoder till salongens nya kunder via sin profil.

 Inspireras av tipsen nedan: Så hittar du en micro-influencer till just ditt företag

1. Hitta rätt typ av person
Det är viktigt att både influencern och dess följare representerar din målgrupp.

2. …med aktiva följare
Kolla upp att influencern har ett stort engagemang och har följare som är aktiva med att gilla och kommentera. Engagemanget är viktigare än antalet följare.

3. Leta bland dina egna följare
Kanske finns din potentiella influencer redan bland dina följare på sociala medier? Kolla igenom dina följare och se om det finns någon person där som du skulle kunna samarbeta med, då denna person redan är intresserad av ditt företag och gillar dig. Då blir samarbetet också mycket mer trovärdigt.

4. Sök bland lokala bloggare
Lokala bloggare brukar ha många läsare lokalt, vilket är viktigt då det är där dina framtida kunder finns. Sök efter en person som du verkligen tror skulle gilla ditt företag, så blir samarbetet mer naturligt och långsiktigt.