Att hinna mer, med mindre stress, är något vi alla eftersträvar. Och hjälpen finns – FRISÖR guidar till fem appar som hjälper dig att få bättre koll och maxa produktiviteten på jobbet och privat.

1. Google Keep – Skapa överblick

För alla som älskar listor är populära Google Keep värd att spana in. Den är ett eget litet universum av organiserande funktioner, som etiketter, påminnelser, röst till tal-transkribering och handskriftsmöjligheter.

Appen ingår förstås i Googles ekosystem och kan delas i alla tänkbara kanaler.

2. Todoist – ordning och reda

En annan välanvänd att göra-app är Todoist. Överskådligt, men mindre aptitligt presenterat än Google Keep som har lagt mycket krut på hur listorna visas på skärmen.

En bra grej är att Todoist listor går att filtrera så att bara det som ska fixas i dag eller den här veckan visas – ett smart sätt att inte bli för stressad över allt som ska hinnas med.

3. Headspace – Dämpa stressen

De utbredda stress- och sömnproblemen har fått meditationsguiderna att explodera på appmarknaden. Headspace är ett av de mest genomarbetade alternativen.

En av grundarna är den före detta buddistmunken Andy Puddicombe som vill frälsa världen med olika meditationstekniker.

Gratisversionen innehåller en tiodagars nybörjarkurs med så pass korta meditationspass att de kan göras mellan klippningarna.

Med Andys vänliga stämma i lurarna är det svårt att inte gå ner i varv. Utmaningen, för den stressade, är att inte se passen som ännu en pockande uppgift att utföra.

4. White noise – Varva ner med vitt brus

En annan metod mot stress och sömnsvårigheter är så kallat vitt brus, en typ av lugnande bakgrunds- ljud som kan göra det lättare att somna.

En av de mest populära apparna på området är White Noise som har en mängd monotona ljudslingor att välja mellan: stilla regn, en brummande fläkt, motorljudet inuti ett flygplan, en knastrande brasa eller spinnandet från en katt.

Här kan man behöva testa sig fram tills man hittar rätt. Vissa ljud är förvånansvärt rogivande, medan andra inte fungerar alls. Ganska individuellt med andra ord – det kan vara svårt att hitta ett ljud som också, om man delar sovrum, passar partnern.

5. Buffer – Posta i sociala medier enklare

I stället för att hatta mellan Twitter, Facebook, Instagram och LinkedIn kan man posta och schemalägga inlägg via appen Buffer. Genom appen kan man också hålla koll på aktiviteten som inläggen skapar i flödet.

Mest användbar är Buffer för den som har hög närvaro i sociala medier. Genom att använda en plattform i stället för flera olika får man bättre överblick och spar en del tid.

TEXT: Linnea Bolter