Madelene Larsson och Victoria Lindström driver salongen Carl Frisör i Uppsala sedan elva år tillbaka. Alla på salongen är hyrstolar, inklusive de själva. Hur fungerar det och vad är deras trick för att skapa en bra sammanhållning bland så många egenföretagare under samma tak?

Det är en tidig höstmorgon på Svartbäcksgatan i Uppsala. När vi närmar oss dagens intervjuobjekt, Carl Frisör, startar vår behagliga upplevelse redan utanför dörren där lugn och behaglig musik strömmar ur högtalarna. Väl inne i salongen känns det varmt och ombonat. I taket hänger inte mindre än 21 likadana runda vita taklampor.

Victoria Lindström och Madelene Larsson som äger salongen tillsammans sedan elva år välkomnar oss. Vi går genom den avlånga lokalen och hejar snabbt på en av frisörerna som hyr stol på salongen, Martina Hynd, som står och blandar färg till dagens första kund. Vi slår oss ned vid det runda bordet i det lilla mysiga köket.

Väggen är tapetserad med en storblommig härlig tapet och dagen till ära har Madelene även en blommig klänning på sig. Det skapar en härlig energi som vi ganska snabbt förstår inte bara sitter i tapeterna och klädesplaggen utan speglar allt som har med salongen och människorna kring den att göra.

Stämningen är uppsluppen och på bordet står ett fat med olika bakverk och en skål med godis. Det är Viktorias födelsedag, och det ska firas. Att fira saker och att festa till det är något av salongens signum. På Carl Frisör gillar man att hitta på saker tillsammans och på olika event ser man sällan bara en representant från salongen, kommer en kommer alla. Som en familj med ovanligt bra sammanhållning.

På Carl Frisör arbetar sex frisörer och alla är hyrstolar, inklusive ägarna själva.

– Ja, vi hyr stolar av oss själva, säger Madelene och skrattar.

För Madelene och Viktoria är det viktigt att alla på salongen har lika mycket att säga till om. De ser inte sig själva som chefer även om det yttersta ansvaret för salongen givetvis vilar på dem.

– För oss är det viktigt att alla känner att de är sina egna och har frihet samtidigt som vi vill vara ett tajt team. Vi tvingas att vara chefer men vill vara det på ett så schyst sätt som det bara går. Eftersom de flesta på salongen arbetat så länge tillsammans har vi nästan blivit som en familj, förklarar Victoria.

För att alla på salongen ska vara med på banan och veta vad som gäller har Madelene och Victoria tagit fram ett kontrakt som varje år justeras och skrivs på av samtliga på salongen.

På Carl Frisör har man valt att skriva in ganska många punkter i sitt hyreskontrakt utöver det mest grundläggande. Bland annat står det att man binder sig till att delta på salongens kundevent, att man måste vidareutbilda sig vid minst två tillfällen per år och att man ska jobba minst en kväll i veckan.

– Det är alltid skönt att ha ett välskrivet avtal att kunna hänvisa och förhålla sig till. Det är också bra att alla skriver på varje år för att fräscha upp minnet om vad som faktiskt gäller, säger Victoria.

Även salongens prissättning är något man kommer överens om inom gruppen och alla som arbetar på salongen tar samma priser för de olika behandlingarna.

– Eftersom vi hittills bara tagit in erfarna frisörer fungerar det att alla har samma priser, självklart skulle det vara annat om vi exempelvis hade en elev, men det har vi inte i nuläget, säger Madelene.

det är tydligt att Madelene och Victoria prioriterar sina kollegers välmående högt och är noga med att det ska vara lika för alla som jobbar på salongen. Inskrivet i kontraktet står exempelvis att man som hyrstol hos Carl Frisör har rätt till fyra månaders hyresfritt när man får barn. Väljer man att inte skaffa barn och skulle bli sjukskriven gäller hyreslättnaden även då.

– Det kan hända mycket i livet och man ska inte behöva säga upp sig bara för att man får barn eller blir sjukskriven. Då har man mycket nog att hantera ändå, utan att behöva söka nytt jobb också. Vi vill skapa ett klimat där vi är goda vänner, gillar att arbeta tillsammans och försöker i mesta möjliga mån att undvika fallgropar, säger Victoria.

Victoria Lindström och Madelene Larsson.

 

Vad kan vara problematiskt med att alla är hyrstolar?

– Vi har haft en otrolig tur, jag kan inte beskriva det på något annat sätt, men vi kommer så otroligt bra överens. Självklart kan vi tycka olika om saker och ting men då röstar vi, säger Madelene och fortsätter:
– Vi har aldrig haft någon kris med lite kunder, hade vi haft det kanske det hade bidragit till konflikter. Vi är måna om att inte snacka skit varken här eller om andra salonger och kunden ska aldrig behöva känna sig dum om den exempelvis byter frisör inom väggarna.

Vad är typiskt för en frisör som hyr stol?

– Man gillar hantverket, man vill styra sin egen tid och ha mer frihet. Kanske är man också lite mer driven som person. Man vill själv välja hur mycket man vill jobba och hur mycket man vill tjäna, säger Madelene.

Att lyckas ha en så stark lagkänsla med endast hyrstolar på en salong är nog få förunnat, men Madelene och Viktoria påpekar att de är otroligt noga med vilka personer de rekryterar till salongen. Utåt sett menar de att kunderna med all säkerhet ser dem som en enhetlig salong och inte en salong med flera egna företagare.

– Vi hjälps alltid åt med kunderna om någon känner sig osäker, något jag förstått inte är helt självklart på alla salonger. Vi upplever att det är tryggare både för oss själva och för kunden om vi kan bolla idéer och lösningar tillsammans. Vi skäms aldrig inför varandra eller inför våra kunder, säger Victoria.

När det för något år sedan öppnade en annan frisersalong vägg i vägg, med väldigt låga priser på sina behandlingar blev alla på salongen sporrade till att bli ännu bättre i stället för att knyta nävarna i fickorna och bli irriterade.

– Vi tänkte att antingen blir vi sura och lite bittra eller så ser vi till att bli ännu bättre, säger Victoria.

Det resulterade i att alla på salongen tog mästarbrev i våras.

– Det var otroligt roligt och lärorikt. Det var utmanande på ett helt nytt sätt, bara det att skaffa Google Classroom var ju bland det svåraste, skrattar Madelene och fortsätter:
– Det är roligt att berätta för kunderna att vi fortsätter att utbilda oss och det är kul att utveckla ledarskapsbiten och företagandet.

Hur har det hjälpt er?

– Både ekonomibiten och arbetet man fick göra med reklamationer och att göra sin egen policy var superbra. Att driva företag kommer ofta i sista hand och nu fick det komma i första rummet, det var otroligt kul och givande! säger Victoria och Madelene instämmer.

Alla på salongen hämtade ut sitt mästarbrev på Hantverksföreningen i Uppsala.

– Det var jättekul att se och träffa andra seriösa hantverkare, allt ifrån låssmeder till sotare och andra. Det enda sättet att få upp statusen på vårt yrke är ju genom utbildning och prissättning, något som kan vara en utmaning i en stad som Uppsala där alla i princip är akademiker, säger Madelene.
– Det känns jättekul att vi gjort det här tillsammans och nu håller vi alla på att skaffa frisörlicens också! avslutar Victoria.

Jag ber om att få låna toaletten innan vi lämnar salongen, något som visar sig vara en upplevelse i sig. Det lilla utrymmet är mysigt inrett med sin varma gamla franslampa i hörnet, mässingsdetaljerna och den mörka mönstrade tapeten. Det känns som att vara hemma hos en ovanligt cool mormor. Vilket mönster det var på tapeten? Det kan ni nog räkna ut själva.

Varför har ni valt Carl Frisör?

– För att jag känner mig fri här, i både arbetstider och att få vara med och tycka till i både stora och små saker. Allt görs helhjärtat och man inkluderas i alla beslut. Kunderna märker inte av att vi är hyrstolar, vi är en salong och ett team men framför allt som en extra familj, säger Emma Forslund, som hyr stol sedan 2009.

– Jag kan inte tänka mig en bättre arbetsplats! Man bestämmer hur man vill lägga upp sina arbetstider helt själv och tar fullt ansvar för sitt eget företag, samtidigt som man får jobba i ett team. Alla som jobbar här är väldigt inkluderande och vi trivs alla jättebra i varandras sällskap, säger Martina Hynd som hyr stol sedan 2010.

– Jag har jobbat på Carl Frisör i 20 år och jag trivs lika bra nu som när jag började. Vi är ett fantastiskt gäng som har superkul tillsammans. Här vill jag stanna i 20 år till och vara med mina bästa vänner, säger Camilla Oskarsson som hyr stol sedan 2000.

– Carl valde mig. Självklart valde jag Carl. Efter många år som anställd var det dags för mig att bli hyrstol. När dessa fantastiska tjejer bjöd in mig att jobba hos dem var det en självklarhet för mig. Värmen, glädjen och teamkänslan som finns här på salongen har en slags magi över sig, det känns direkt när man kliver in innanför dörren och det vill jag vara en del av. Snart har jag varit på Carl i ett år, ett tufft år i pandemitider men oavsett hur tunga vissa dagar kan vara så finns alltid ett peppande team/familj att luta sig mot, säger Emil Fredriksson som hyr stol sedan mars 2020. ◊

 

Våra tips för en lyckad verksamhet:

• Välj dina medarbetare med omsorg.
• Var noggrann med utformningen av ett hyreskontrakt och förnya detta då det finns behov.
• Gör en budget som håller även om salongen inte har full beläggning på alla hyrstolar.
• Hitta på en massa roliga saker på och utanför jobbet.
• Försök att skapa en teamkänsla där alla har liknande värderingar gällande service, kundfokus, utbildningar och varumärkets bästa.
• Var lyhörd och visa kolleger omtanke.
• Ge positiv feedback, ge beröm och stötta då det behövs. Ha en positiv inställning – det smittar av sig!