I juni 2018 stämde KoHF det finska bolaget Hairmail Oy som marknadsför frisörprodukter till frisörer i Sverige genom kataloger och hemsidan hairmail.net. Stämningen rörde felmärkta produkter och vilseledande marknadsföring som medförde en risk att frisörer inte momsdeklarerar korrekt . Nu har domen fallit och vunnit laga kraft i Patent- och marknadsdomstolen. KoHF vann på samtliga punkter.

Branschföreningen Kosmetik- och hygienföretagen, KoHF (som tidigare hette KTF) verkar för att frisörprodukter på marknaden ska vara säkra och korrekt märkta samt att vilseledande marknadsföring som kan medföra att frisörer deklarerar moms fel stoppas. De granskar marknaden och agerar mot parter som inte sköter sig.

– Lagar och regler finns för konsumentsäkerhetens skull och vi kan aldrig acceptera att det tas genvägar där, säger Olof Holmer VD på KoHF.

Samtidigt betonar KoFH att den absoluta majoriteten av marknadens aktörer är fullt ut seriösa. Det är branschföreningens mål att det ska fortsätta vara så.

Detta innebär domen mot Hairmail Oy

Det finska bolaget Hairmail Oy måste betala 1.000.000 kr i vite i det fall de upprepar de överträdelser de gjort i sin marknadsföring.

Överträdelserna består enkelt förklarat av två delar:

1. Försäljning av produkter som saknar korrekt varningstext rörande brandfara och eller annan fara samt avsaknad av svensk bruksanvisning när så är ett lagstiftat krav.

2. Hela 21 stycken olika marknadsföringspåståenden som på olika sätt är vilseledande för de frisörer som är tänkta att vara Hairmail Oys och Hairmail.nets kunder. Exempel på marknadsföringspåståenden som är vilseledande:

  • ”Taxfree”
  • ”Du betalar mindre skatt eftersom möblerna inte syns som egendom i den slutliga beskattningen”
  • ”förmånlig och helt riskfri leasingfinansiering”
  • ”Hairmail Ab är ett registrerat varumärke”
  • ”Hairmail Ab är momsregistrerad”

– Det är glädjande att vi nu också har en dom rörande marknadsföring som riskerar att medföra att frisörer inte momsdeklarerar korrekt. Vår förhoppning är att vi ska slippa se sådana överträdelser framöver, säger Olof Holmer VD på KoHF.

Domen mot Hairmail kan läsas här.