Kristina Kuster är hälsocoachen som menar att allas hälsa går att påverka och att vi som individer har makt över såväl den som våra liv.

– Det är lätt att tro att vi slumpmässigt råkar ut för diverse hälsoproblem som vi inte kan påverka och vi söker oss då till vården för hjälp. Vården arbetar i första hand med att dämpa symtomen och går inte till roten med problemet. Faktum är att hur vi mår ofta hänger ihop med den livsstil vi lever och vi kan därmed bli av med många symtom genom att förändra våra vanor. Vi behöver många gånger inte stå på olika medicinska preparat för att slippa symtomen, säger Kristina.

Vad är det viktigaste att tänka på för att leva ett hälsosamt liv?
– Generellt gäller att försöka leva ett medvetet och balanserat liv vad gäller kosten och den fysiska aktiviteten, att se till att sova ordentligt samt ge sig tid för återhämtning. Sett över en livstid har vi lite olika behov som kan vara bra att tänka på beroende på i vilket stadium i livet vi befinner oss:

20–30 år
Det är här vi lägger grunden för våra vanor och därmed vår framtid. I den här åldern börjar vi själva ta ansvar för vår hälsa, hur vi tränar och äter etc. Lägg fokus på att vara utforskande, prova olika aktiviteter, ny mat osv. Var nyfiken!

30–40 år
Det här är en stabiliserande fas i livet där man börjar se mönster i sitt levnadssätt. Ofta har livstempot ökat något och det blir viktigt att vara lyhörd för hur kroppen reagerar och förstå dess behov och hur vi bäst tar hand om den. Vuxenlivet tar form här! En stark kropp, fysiskt som mentalt, klarar bättre exempelvis; graviditet, intensiva småbarnsår och ett stressigt arbete samtidigt som man renoverar boendet.

40–50 år
Man befinner sig ofta mitt i ekorrhjulet i den här åldern och livet rullar på som bara den. Den mentala återhämtningen är superviktig! Styrka och konditionsträning är fortfarande centralt men i den här perioden i livet kan det allra viktigaste för hälsan vara att försöka lugna ner tempot med exempelvis yoga eller meditation. I stället för att jogga, ta en lugn promenad. Hjärnan måste få vila och försök att prioritera dig själv, serva inte bara alla andra!

50–60 år
Nu är det dags för förändring! Om man har barn börjar de ofta bli stora och övergångsåldern kommer för både kvinnor och män. Kroppen är inte lika tillåtande då bland annat ämnesomsättningen går ner och näringsupptaget kan ändras så var extra medveten om kosten! Skelettet försvagas och musklerna förtvinar så i den här åldern är det viktigt att prioritera styrketräning.

60–70 år
Fundera på hur du vill må som pensionär. Vill du leva ett långt liv och samtidigt vara frisk och stark måste du underhålla din kropp. Att belasta skelettet är nu ännu viktigare för att undvika benskörhet. Jogga om möjligt eller gå promenader (eventuellt med stavar), hoppa och bär tungt! Underhåll även din rörlighet och träna balansen. Tänk också på att lägga till lite mer protein i kosten.

Även om fokuset skiftar genom livet menar Kristina att det är viktigt att tänka på alla komponenter för att må bra.

– Kosten är helt central för hur vi mår. Undvik socker, processade produkter och gluten. Det är bra att hålla sig till tre mål om dagen och äta varierat. Frukt och grönt med många olika färger är bra att få i sig dagligen. Den stora boven i våra liv är sötade drycker såsom läsk, saft och juice. Drick det bara på helgen om du känner att du absolut måste, uppmanar Kristina.

Efter kosten är sömnen och återhämtningen den viktigaste må brafaktorn.

– Det är då hjärnan rensar ut och återhämtar sig! Att under dagarna hitta stunder till återhämtning är värdefullt men att sova ordentligt är direkt avgörande för hälsan. Tänk även på andningen och var medveten om dina egna tankar. Fokuserar du för mycket på dåtiden blir det lätt att du ältar och fokuserar du på framtiden är det lätt att du oroar dig i stället. Lev här och nu.

Kristina menar att många människor lever med olika symtom men ändå anser sig vara friska.

– Huvudvärk, energilöshet och nedstämdhet är bara några symtom som många lider av men inte tar på allvar. Äter du rätt, sover tillräckligt, rör på dig och får återhämtning kommer du inte att vara energilös, säger Kristina och fortsätter:
– Klimakteriet är exempelvis jättejobbigt för många kvinnor, men många lider onödigt mycket! En förändring av livsstilen skulle göra stor skillnad. Att träna mer, undvika socker, dricka mindre kaffe och alkohol gör exempelvis att man mår betydligt bättre genom klimakteriet. Det finns så otroligt mycket man kan göra själv. Sedan kanske man tycker att det är jättetråkigt att inte dricka rosévin varma sommarkvällar men det är ingen bra idé om man lider av vallningar. Testa styrketräning, dra ner på socker och alkohol ett par veckor om du är tillräckligt motiverad för att se hur du skulle kunna må, tipsar Kristina som även rekommenderar Klimakteriepodden för den som vill lära sig mer om kvinnohälsa.

För att lägga om till en mer hälsosam livsstil tipsar Kristina om att addera en god vana i taget och att fasa in de nya rutinerna över tid. Att göra en drastisk förändring är för jobbigt och ohållbart för de flesta.

– Det kan vara svårt att veta var man ska börja. Det är viktigt att komma ihåg att alla människor är unika och för att förstå sitt utgångsläge bör man göra regelbundna hälsoundersökningar för att se hur ens individuella hälsostatus är och utifrån det prioritera de insatser som är viktigast för ens hälsa. Och kom ihåg att det inte räcker med att inte vara sjuk – man ska må bra också! avslutar Kristina. ◊