Hanna Zimmerlund äger och driver Zimkido by Sweden i Vaxholm sedan fyra år tillbaka. När många frisörer haft det tufft under pandemin har Hanna istället slussat kunder vidare då hennes bokningslista svämmat över.

Hanna Zimmerlund har drivit salong i 28 år, mestadels av tiden i Sundbyberg utanför Stockholm och de senaste fyra åren i sommaridyllen Vaxholm. Förutom att klippa och färga hår på salongen säljer hon också inredning.

Hur har du upplevt pandemin?

– Jag har inte känt av den så mycket om jag ska vara ärlig. I somras klippte jag några äldre kunder utomhus eller gjorde hembesök. Min teori är att eftersom min salong ligger på en gata, inte i ett köpcentrum, och är uppdelad i två plan blir det bara jag och kunden som möts vid besöket, vilket känts tryggt för dem. Jag har i princip bara stamkunder och vi har haft en fin och respektfull dialog oss emellan. Vi frisörer försöker ju alltid vara kunderna till lags och kanske ännu mer nu, att man exempelvis går in och jobbar på helgen, säger Hanna och fortsätter:

– Jag har fått fler kunder nu eftersom alla jobbar hemma, speciellt stor efterfrågan var det i april och maj. Många som har jobbat i stan och passat på och klippa sig där väljer nu att klippa sig hos mig i stället. Många av kunderna verkar också bli kvar nu när de vet att jag finns. Tyvärr har jag fått säga nej till massor med kunder under den här perioden men vi försöker att samarbeta salongerna emellan i Vaxholm och skickar kunder till varandra.

Hanna använder visir under behandlingarna.

Hur känns det nu?

– Nu känns det nästan som man slungats tillbaka till när det var som mest oroligt med pandemin. Vi frisörer är ju lagda så att vi vill ta hand om folk men vi måste kanske lära oss att bli lite hårdare, är man sjuk måste man stanna hemma. Jag tror att vi frisörer klarat oss så bra eftersom vi tvättar händerna konstant.

Hur ser du på framtiden?

– Jag ser väldigt positivt på framtiden och trots allt upplever jag att det här har skapat en genuin känsla och att människor konstigt nog kommit närmare varandra. Allt känns mindre ytligt och man har djupare samtal nu än innan. Det är fint och något jag hoppas ska fortsätta, säger Hanna och fortsätter:

– Håret är en så viktigt del för att vi ska känna oss pigga och fräscha, jag tror att vi frisörer generellt kommer att klara oss bra igenom det här!