Att arbeta och leva genom en lågkonjunktur är inte nytt för Jamie Brooks. Medgrundaren av Brooks & Brooks, London, har gått igenom fem lågkonjunkturer, drivit ett företag genom den ekonomiska kraschen 2008 och utbildat sig till frisör under Black Wednesday på 1990-talet.

”Den senaste kraschen var en ekonomisk lågkonjunktur där det var ont om pengar medan det här är en hälsokris.”

”Den senaste lågkonjunkturen handlade om pengar; denna pandemi handlar om att hålla människor ifrån varandra. Förra gången kunde hårindustrin bara gå vidare efteråt eftersom det främst var banker och investerare som stängde, men den här gången ser vi en samhällsförändring som påverkar varje bransch. Efter covid-19 kommer vi att se en annan kultur, där människor kommer att vara mindre toleranta mot packade tåg eller upptagen pubar och vara mer medvetna om renlighet generellt. Detta kommer att bli vår nya vardag och vi måste vara redo för en ny tid.“

Vad Jamie lärde sig under den senaste lågkonjunkturen och hur du kan ta hjälp av det:

1. Under den senaste lågkonjunkturen växte salongerna när människor ville fly verkligheten – och detsamma gäller nu. Människor vill leta sig bort från dysterheten, så se till att det finns en positiv atmosfär i salongen och att varje kund får en fantastisk upplevelse när de besöker er salong .

2. Om du inte vet vad du gör kommer ditt team inte heller att göra det. Sätt upp en plan och håll dig till den – det kommer att vara rätt sak för ditt företag vad som än händer.

3. Gå tillbaka och ta en extratitt på allt – när du befinner dig mitt i något är det lätt att fatta dåliga beslut.

4. Gå tillbaka till dina kärnverksamhets styrkor och värderingar och arbeta med dem. Försök att inte bli distraherad av allt annat.

5. Tänk noga på att införa nya initiativ som exempelvis rabatter av olika slag – gör inte något du inte skulle vara beredd att göra när vi återgår till det ”normala”.

6. Ha en plan B, C och D. Följ din instinkt och fortsätt röra dig framåt, stå inte still.

5. Kom ihåg att kunden är kung. Med inställda visningar och utbildningar handlar nu allt om salongen – servicen, besöken och upplevelsen. Se till att hitta en bra balans mellan att hålla på restriktionerna samtidigt som du skapar en angenäm upplevelse för dina kunder.

6. Covid-19 är en ofrivilliga berg-och dalbana för de flesta människor så försök att agera så normal som möjligt.