Som sjuåring började han färga hår. I 20-årsåldern skapade han en kedja med salonger från Malmö till Kiruna. Nu är Jerry Ahlqvist 31 år och har hunnit bryta ihop, gå i konkurs – och komma tillbaka. Och han är inte rädd för att säga vad han tycker…

Allt började redan i sjuårsåldern. Jerry Ahlqvists mormor, som själv är frisör, behövde hjälp att färga utväxten, och hennes passion för yrket smittade av sig. Snart färgades även mammas, systrarnas, kompisarnas och kompisarnas mammors hår.

”Jag kan aldrig stå still, jag ser utvecklingspotential var jag än är.”

Efter frisörutbildning i Örnsköldsvik började Jerry som elev på just mormors salong. Inom två år hade de blivit Kirunas största. Jerry tog över salongen, som fick namnet Frisyrverket, och utökade till fem orter, från Malmö till Kiruna. Att det blev just så berodde på omständigheter, slump – och personlighet. Ett driv att vilja utvecklas och nappa på möjligheter.

– Jag kan aldrig stå still, jag ser utvecklingspotential var jag än är. Det var intensivt men kul, berättar han.

Och tungt. Jerry jobbade åtta timmar om dagen som frisör – och drev kedjan utöver det, med ytterligare en till fem timmars jobb om dagen.

– Jag ville inte bara vara chef för jag har alltid tyckt att det är jättekul att möta människan och ta kunder. Så jag tänkte att jag skulle köra på tills jag hade råd att anställa en chef. Men dit hann vi ju inte…

”Jag har varit med om ganska många tunga beslut i mitt liv men det här var ett av de tyngsta.”

Jerry smällde in i väggen, och efter en tid blev han tvungen att fatta ett tufft beslut: Frisyrverket sattes i konkurs.

– Åh fy fan. Det var fruktansvärt. Jag har varit med om ganska många tunga beslut i mitt liv men det här var ett av de tyngsta. Men i läget när man inte orkar kliva upp ur sängen och knappt orkar gå till duschen fast man börjar lukta fisk – att då ställa sig på tårna och putsa och feja och visa företaget från sin bästa sida för att sälja det …

Han suckar och fortsätter:
– Företaget hade blivit ett monster som bara växte och tog mer och mer tid, och minsta problem blev jättestort för mig. Jag mäktade inte med det just då. Jag stod i ett vägskäl och jag hade nog inte klarat mig ur det om jag hade valt en annan väg.

Resan med Frisyrverket gav många lärdomar, Jerry lyfter vikten av att våga testa sig fram.

– Det har gått åt helvete ibland och bra ibland men hade jag inte provat hade jag inte fått veta och inte kunnat lära mig av det – och förmodligen gjort missen i framtiden. Så jag är stolt över mina misstag.

”Det tog nästan två år att repa mig men nu är jag på fötter och har ett driv. Nu är det kul igen.”

Efter konkursen var Jerry sjukskriven ett par måna­der, men fick ingen ersättning från Försäkringskassan. Snart började han jobba hos sin syster som startat en salong i Kiruna, vissa dagar gick han raka vägen hem ef­ter jobbet och sov. I dag mår han bättre. Han delar sin tid mellan Färg & frisyr i Kiruna och Balayage Stockholm och jobbar även som tekniker på Grönberg & Partners.

– Det tog nästan två år att repa mig men nu är jag på fötter och har ett driv. Nu är det kul igen. Jag har lärt känna mina gränser och lärt mig lyssna på mig själv och inte sätta mig själv i sista hand.

Många frisörer kanske känner igen Jerry som admin­istratör för Facebookgruppen ”Frisör stängd grupp” där nästan 6 000 medlemmar ber om hjälp och får råd.

– De senaste två åren har det varit mycket om miss­nöjda kunder. Många frisörer gör allt för att få sin kund nöjd men det finns kunder som aldrig blir nöjda och då gäller det att stå på sig. Det viktigaste är att vara tydlig vid konsultationen. Kapa orimliga förväntningar vid fot­knölarna. Det ökar kundens förtroende.

”Men darling, jag klipper ju inte med kuken.”

Just att stå på sig mot kunder har Jerry visat prov på, på flera sätt. För några år sedan blev han omskriven i flera kvällstidningar efter en vass ”comeback”. Halvvägs in i en klippning sade mannen som Jerry klippte att de borde skriva ut i webbokningen att Jerry är homosexuell för att ”vissa kan tycka det är obehagligt att bli klippt av honom”. Jerry kontrade snabbt: ”Men darling, jag klipper ju inte med kuken.”

Jerry tjuter till när jag tar upp det.
– Det var helt sinnessjukt, och fruktansvärt, men så absurt så jag tog inte så mycket skada och jag fick mycket stöd av alla. Min chef sade att jag borde slängt ut kunden halvklippt, det tycker jag är jätteroligt.

Han fortsätter:
– Vi jobbar ju i ett serviceyrke, vårt jobb är att ta hand om kunderna, men när en kund blir odräglig och otrevlig tycker jag inte att vi ska behöva ta det.


Att säga vad han tycker kommer Jerry Ahlqvist göra i varje nummer av Frisör som vår nya kolumnist, och även under en föreläsning i Frisörföretagarnas Expertforum på Highlights Experience:

HIGHLIGHTS EXPERIENCE, STOCKHOLM
LÖRDAG 21/9 13:00, FRISÖRFÖRETAGARNAS EXPERTFORUM

En missnöjd kund… vad kan jag göra?

Har kunden alltid rätt? Felix Ekman från Allmänna reklamationsnämnden reder ut företagets och kundens ansvar kring reklamationer.

Även: Jerry tycker till, Kirunafrisören Jerry Ahlqvist ger sina bästa tips för att undvika missförstånd hos frisören.

Läs mer här – och se till att säkra din biljett till Highlights nu om du inte redan gjort det!


Jerry Ahlqvist

Ålder: 31 år
Gör: Frisör på Färg & Frisyr i Kiruna och Balayage Stockholm, tekniker för Grönberg & Partners.
Aktuell: Som ny krönikör och tyckare i Frisör.
Favoritverktyg: ”Kortterminalen, det är fantastiskt kul att ta betalt.”