Om några månader är det dags för Wella att stå på egna ben. Vi kontaktar Leena Elmgren, country manager på Coty, för att ta reda på vad det innebär.

Vad innebär det att Coty bryter ut Wella till ett fristående företag?
– KKR kommer att förvärva en 6o-procentig andel och Coty bibehåller 40 procent av det nya företaget Wella och dess portfölj av ikoniska varumärken. Detta kommer att ske om fem till sex månader, och till dess är Wella en del av Coty.

Vilka är KKR?
– KKR är ett av världens främsta investmentbolag med en exemplarisk meritlista gällande värdeskapande. Som marknadsledande med en av de starkaste portfoliorna av varumärken inom den professionella skönhetsmarknaden är vi övertygade om att detta partnerskap kommer att öppna för nya möjligheter för Wella, vårt folk och våra varumärken.

Vad innebär det rent konkret för er på Wella?
– Detta innebär en viktig milstolpe för vår Wella- organisation i Sverige. Vi är övertygade om att detta partnerskap med KKR kommer att innebära nya möjlig- heter och vi ser fram emot att bli ett fristående företag. För mig personligen, som har varit med hela vägen från Wella AG/ Wella Abs-tiden till Procter and Gamble och sedan Coty är detta som att komma tillbaka till rötterna, men med en förstärkt portfölj med de ikoniska varumärkena Ghd och OPI.

– Vi kommer att fortsätta engagera oss för att hjälpa våra kunder och vår bransch att komma tillbaka starka efter covid-19-krisen. Som sagt ändras ingenting under hösten, och när vi sedan blir ett fristående företag ändras ju naturligtvis företagsnamnet men annars fortsätter samma organisation med samma läge på kontor, studio och shop. Och frågan om vad vi kommer att heta – det har jag inte svar på än, men arbetsnamnet är inte överraskande – Wella.

Tillkommer eller försvinner något varumärke?
– Vi kommer att fortsätta med samma varumärken i Norden och i Sverige. Vår varumärkesportfölj består av de ikoniska huvudvarumärkena Wella, Ghd och OPI. Under Wellaparaplyt har vi hela vår färgportfölj, care och styling samt varumärkena Sebastian, Sassoon, System Professional, Nioxin och Wedo.

Kommer något att förändras hos Wella i sin roll mot frisörbranschen?
– Wella kommer att fortsätta stödja och utveckla frisörbranschen precis som vi har gjort under vår 140-åriga historia, med innovation, utbildning och affärsutveckling. I år firar Wella faktiskt 140-årsjubileum!

Är det någon annan nyhet på gång?
– Ja, vi hann ju precis öppna vår nya studio och shop i Solna när covid-19 slog till och vi valde att stänga verksamheten där för både personalens och kundernas trygghet. Nu efter semesterperioden startar kursverksamheten på riktigt i de nya fina lokalerna. Vi har naturligtvis etablerat extra säkerhetsrutiner i studion och i shoppen så att det är en trygg omgivning för våra kunder. Vi ser fram emot att få i gång kurserna i studion till hösten, och välkomnar alla frisörer att utbilda sig hos oss!
– Sedan har vi ytterligare fantastiska nyheter till det kommande året som våra kunder kommer att uppskatta väldigt mycket, men jag kan inte än avslöja vad. En liten cliffhanger måste man väl alltid ha, säger Leena och skrattar.

Hur har branschen hanterat pandemin ur ditt perspektiv?
– Vi har haft en annorlunda situation i Sverige jämfört med våra grannländer Norge och Danmark som hade en lockdown på flera veckor och salongerna var helt stängda. I dessa länder såg vi en mycket stark comeback när salongerna fick öppna igen och businessen kom direkt upp till vanliga nivåer, också på grund av att det finns mycket tydliga riktlinjer till salongerna och kunderna känner sig trygga att komma tillbaka. I Sverige har situationen varit mer komplex och trots att salongerna inte stängdes har verksamheten drabbats hårt på grund av kundernas frånvaro. Kunderna har blivit osäkra och har inte vetat om salongen är en trygg miljö att vistas i, och därmed väljer att kanske försöka färga hemma eller låta den gråa utväxten växa ut, säger Leena och fortsätter:
– Vi såg i Frisörbarometern att många salongsägare känner en stor osäkerhet och oro inför framtiden. Det är ytterst viktigt att vi tillsammans hjälper branschen att överleva krisen och komma starkare ur den. Vi på Wella har hjälpt våra kunder på olika sätt, speciellt med tips om säkerhetsåtgärder och först och främst tryckt på att det är viktigt att kommunicera om salongens säkerhetsåtgärder så att kunderna kan känna sig trygga i att komma till salongen. Jag börjar se detta mer och mer nu då salongerna själva tar hand om kommunikationen, men tycker att det saknades i början – alltså just kommunikationen, och att det inte har funnits branschspecifika riktlinjer från myndigheternas sida (som i Norge och Danmark).
– Jag hoppas att vi är på en bättre plats när denna artikel kommer ut och kan erbjuda konsumenterna professionell service på salongerna utan att kunderna behöver känna sig otrygga, och att branschen klarar sig utan långvarig nedgång. Vi gör allt vi kan för att frisör- företagarna ska bli mer framgångsrika och att branschen utvecklas vidare, avslutar Leena.