Vi hade äran att ställa några frågor till Ludovic Beckers, en av Belgiens mest eminenta frisörer, om rådande trender, frisörbranschen och vad han anser vara det bästa med att vara just frisör.

Vilken hårtrend är störst i Belgien just nu?
– För stunden ser vi att en uppklippt ”shag” och stökiga pixie-frisyrer är de hetaste trenderna. Formerna är väldigt lätta att anpassa efter olika personligheter och tillåter en att leka med längder och etapper precis som man vill. Man kan göra en ”shag” väldigt feminin, men det är också lätt att förvandla den till en mer vågad variant. Vi ser också att fler och fler killar går över till samma ”shaggy” känsla i sina klippningar. Färgen framhäver bäst de här stilarna om du jobbar med mörkare rötter och tonar ut det mot längderna. Vackra bruna nyanser tillsammans med väldigt ljust blond blir en jättesnygg kombination.

Hur tror du att pandemin kommer att påverka framtidens trender?
– Jag tror att frisörer kommer att precisera, utveckla och ta sina klipp- och färgtekniker till nästa nivå, för att skilja sig från ”hemarbete”. Vi såg många leta efter olika lösningar till sitt hår när salonger hölls stängda. Nu när de är öppna igen klagar frisörer över att de har förlorat kunder. Efter att ha analyserat vilka dessa kunder är kom man fram till att det var den enklare kunden, du vet, den med utväxtfärg och en enkel, bärbar frisyr. Medan kunder som har mer specifika och speciella hårfärger väntade. Så jag tror det ena följer efter det andra och vi måste inte bara vara professionella, utan vara specialister på det vi gör.

Hur har pandemin påverkat ditt arbete?
– Under pandemin har jag återupptäckt hur mycket jag tycker om att vara på salongen. Jag är också medveten om hur mycket jag vill skydda min personlighet och salongens egen stil. Sedan vi öppnade igen känns det mycket lättare att säga nej. Vi är ett litet men väldigt starkt team på fem personer och är nu än mer medvetna om våra styrkor. Vi minskade våra timmar på salongen under en tid för att ge lite utrymme för våra privatliv. Den lilla pausen skapade utrymme för en helt ny värld av idéer. Som många andra frisörer höjde vi våra priser litegrann men det har inte påverkat antalet salongsbesök. Nu har vi mer tid för varje kund, vilket påverkar den personliga kontakten och kvaliteten.

Vad är det bästa med att vara frisör?
– Jag skulle säga att det är just det, att vara frisör! Om jag ska vara ärlig ville jag aldrig bli frisör när jag var ung, men min punkmentalitet drev mig i den riktningen och min mamma tog in mig på sin salong. Jag upptäckte friheten och alla möjligheter som det här hantverket har. Varje år insåg jag ännu mer hur bra det är och sedan tog det mig över hela världen. Jag kunde tjäna min lön samtidigt som jag lekte med hår och fick folk att må bra. Frisöryrket är en fantastisk lekplats. Jag började hålla kurser och grävde djupare i filosofin bakom arbetet, den psykologiska effekt det har på många människors liv. Tanken på hur nära folk låter oss komma, att de ger oss förtroendet att ändra deras identitet, vilket också har en påverkan på deras privat- och arbetsliv, både från ett modeperspektiv och ett hälsoperspektiv. Jag tror inte att många yrken har så många möjligheter som frisöryrket.

Vilket tips skulle du vilja ge en ung eller oerfaren frisör?
– Först och främst ska du fundera över varför du väljer just det här yrket. Om det bara är för att det är ”lätta” studier, tänk om igen. För det är ett hårt arbete, det påverkar hela din kropp. Det är många timmar av jobb utan pauser. Jag tror att om du är ute efter att ha ett enkelt liv finns det andra vägar att gå. När du bestämmer dig för att bli frisör, bestämmer du dig för att älska människor, för att ge bort din energi till många andra, att vara ansvarig för varje liten gest du gör. Lär dig om frisöryrket, gräv i historien. Du måste kunna historien för att förstå framtiden, det är en av de viktigaste sakerna att veta. Var medveten om att det tar tid att till fullo förstå det här yrket. Stjäl, stjäl, stjäl allting med dina ögon. Ju längre du är i branschen, desto mer blir ditt huvud som ett bibliotek.

Hur arbetar ni med försäljning på din salong?
– Genom att vara ärliga, det är väldigt enkelt. Tänk på att undervisa, för det är så du ger tips. Varför lånar du inte din kunds smartphone och filmar hur du gör? Dela med dig av hur, vad och varför, samt ge råd om produkter. Ge tillbaka telefonen så att kunden sedan kan göra likadant hemma. I slutändan vill vi ju att de ska ha den snyggaste frisyren på stan. Du förstår, om du frågar din kund om märket på deras parfym, kläder eller smink, kan de förmodligen svara dig direkt, men när du frågar dem om märket på deras hårfärg kan jag lova att många inte kan säga vilket det är. Tänk på det, för du tänkte mycket på det när du själv beslutade dig för att arbeta med just det märket.

Har din salong ett speciellt hållbarhetstänk?
– Reglerna är strikta nu för tiden och vi försöker att analysera allt vi gör. Jag ber mitt team att tänka på hur de använder handdukar, produkter och verktyg. Vi väljer de produkter vi arbetar med baserat på hållbarhet. Vi jobbar i en väldigt utmanande bransch när det kommer till just hållbarhet och det finns många sätt att säkra de avtryck vi lämnar i den här världen. Jag tror att branschen är medveten om det här och att alla arbetar hårt för att gå i rätt riktning. De kommande fem åren kommer att vara väldigt viktiga. Jag tror också mycket på att virtuellt kommunicera och utbilda människor så att de kan stanna nära hemmet och undvika att resa så mycket.

Hur viktig är salongens utseende?
– Den är den du är, den berättar för folk varför de ska komma till dig, det är där du först visar din identitet. Min salong speglar mycket av mitt privatliv. Jag tillbringar mer av min tid på salongen än vad jag gör hemma så den måste definitivt ge mig den där hemmakänslan. Jag vill att den ska vara vänlig, varm och välkomna folk med olika sorters känslor. Vi har en trädgård bakom salongen och jag försöker undvika den där typiska salongskänslan. När jag är i en ny stad försöker jag ofta hitta något att ta med tillbaka till salongen, någon möbel eller någon liten detalj. Jag tycker om att berätta några av mina historier för mina kunder. Det är faktiskt inte enbart salongens utseende, utan även hur teamet ser ut som reflekterar salongens grundtanke. De är delaktiga i alla val när vi ska ändra på något. Personalen måste också känna sig hemma, det är den viktigaste biten om du vill att de ska ge sitt bästa till kunderna.

Vad tror du kommer att hända med frisörbranschen i framtiden?
– Under och efter nedstängningen hade vi många samtal om salongens och branschens framtid. Den kommer att förändras, den har faktiskt redan förändrats, så gör inte misstaget att missa det tåget. Jag tror att vi kommer att se två olika riktningar för frisörsalonger – de större snabbservice-salongerna och boutiquesalongerna. De kan vara en ”hair by one”-typ av salong. Det ser vi mer och mer. Duktiga färgtekniker som öppnar en salong och fokuserar på fyra till åtta timmars sittningar till väldigt höga priser.
– Men en boutiquesalong kan också vara större med fler anställda. Utrymmet är viktigt – mer utrymme, färre personer. Jag tror att vi måste vara beredda på att hygien och personligt utrymme är de nya måstena i vår bransch. När det kommer till produktföretag ställs de inför stora utmaningar. Som vi sade tidigare är hållbarhet nyckeln. Speciellt den nya generationen som vill arbeta med ”gröna” produkter, och snälla – ni får absolut inte testa på djur! Den nya generationen vill lämna mindre avtryck och söker något mer exklusivt och originellt, med paketering som kan resa jorden runt utan att skada miljön. Det är en stor utmaning men om det finns en bransch kreativ nog att lyckas, är det frisörbranschen! ◊

 

Foto – Shari Ruzzi och Domen Vandevelde photography