Mari Höglund har jobbat som frisör och drivit salong i tio år. Ett arbete som kräver både estetisk expertis och hantverkskunnande, men också ett affärsmannaskap och en förmåga att driva business till salongen. Mari har tidigare känt sig obekväm i säljande situationer – tills hon fann metoden Why They Buy.

FRISÖR I SAMARBETE MED WHY THEY BUY

Det pratas ganska sällan om försäljning i branschen. Leverantörer erbjuder en uppsjö av olika utbildningar inom färgteknologi, verktyg och produkter, men utbudet av säljutbildningar är inte särskilt brett.

– Jag har alltid tyckt att sista steget vid kassan och betalningen har varit mest jobbigt, men själva säljet handlar om så mycket mer och börjar redan innan kunden landat i din salong, berättar Mari.

Mari fann metoden Why They Buy, som är en kommunikationsmetod med fokus på kunden, eller snarare – människan. Det handlar om att förstå kundens värderingar och prata på det sätt som kunder förstår och värdesätter.

Du har själv utbildat dig inom metoden, berätta!

– Jag certifierade mig som trainer i USA. Jag har saknat denna typ av utbildning, men också känt att jag vill prova något nytt och utvecklas i min roll som företagare. Nu kan jag hjälpa andra i branschen att lyckas ännu bättre, vilket är väldigt inspirerande.

På vilket sätt har det hjälpt dig i ditt yrke som frisör?

– Massor. Antalet gånger jag nämnt ”tänk om jag fick lära mig detta tidigare” börjar bli många. Metoden är enkel att förstå och med lite träning lär du dig väldigt snabbt att se och förstå hur du snabbare connectar med fler typer av kunder och även att ”gamla” kunder känner sig mer sedda och förstådda.

Kan du beskriva för en intresserad frisör hur denna metod kan hjälpa dem i deras roll?

– De blir smartare och lönsammare! Genom att du förstår dina kunder och att nå fram till dem snabbare sparar du massor av tid. Detta värdefulla verktyg bidrar till ökad omsättning och fler nöjda och trogna kunder.

Kan du berätta om någon specifik upplevelse där du haft nytta av Why They Buy i ditt yrke?

– Jag hade en ”bridezilla” på salongen en gång och hon var väldigt noga med precis allt och ifrågasatte mig. Jag höll på att tappa tålamodet, men tack vare att jag kunde läsa av hennes personliga värderingar och kommunicerade efter dem lyckades jag nå henne och hon kunde tillslut slappna av på sin viktiga dag. Trots att du inte tycker som din kund, kan du ändå med hjälp av rätt kommunikation få hen att känna sig sedd och förstådd. På det viset får vi färre missförstånd och fler lojala och trogna kunder.

På vilket sätt kan vi i skönhetsbranschen förbättra vår inställning till sälj och sättet vi behandlar våra kunder?

– Sälj handlar om att leverera ett värde till individen du har i salongen. Och vi ska vilja lära oss att alla är olika. Vi behöver vara lyhörda inför vad varje kund önskar och göra det där lilla extra. Det i kombination med hur vi bemöter våra kunder och vilken service vi ger dem, är något jag tror mycket på i framtiden.

Bli en bättre säljare – till oslagbart pris

Vill du lära dig hur du enklare kan få kunden att återkomma till dig, gång efter gång?

Med Hela Sverige säljer får du lära dig grunderna i kommunikationsmetoden Why They Buy – en metod som hjälper dig att bygga nya, och förstärka nuvarande, kundrelationer och även få dem att rekommendera dig till andra. Genom Frisörföretagarna får du som medlem 50 procent rabatt och betalar bara 1 500 kr ex moms (ord. pris 3 000 kr) för denna givande halvdagskurs. Uppge koden FRISORFORETAGARNA när du bokar för att få din rabatt.

LÄS MER OCH BOKA HÄR.