Här är ett brev från verkligheten. En viktig hälsning från två frisörer som gör allt i sin makt för att överleva. En verklighet de har gemensamt med kollegor över hela landet, i en bransch där 80 procent driver enskild firma.
Vi kan bekräfta hur akut läget är. Läs brevet från Elin och Marielle:

Frisör- och skönhetsbranschen har som många andra branscher drabbats hårt av pandemin både ur arbetsmiljösynpunkt och ekonomiskt.
Den 3:e november uttalade sig Anders Tegnell i en direktsänd presskonferens att frisörbesök är något man ska undvika. Det var som att dra ner rullgardinen för hela vår bransch. Det, tillsammans med de regionala restriktioner som kommunicerats på ett otydligt och inkonsekvent sätt har gjort att kunderna gör precis som statsministern sa i sitt tal till folket den 22 november, bokar av, skjuter upp och ställer in.

Vi har vid flertalet tillfällen ringt FHM och frågat vad som gäller för frisöroch skönhetsbranschen. Varje gång får vi olika svar. Formuleringen kring de lokala restriktionerna varierar kraftigt och flera regioner har direkt pekat ut frisör- och skönhetsbranschen som något som ska undvikas.

När region Jämtland/Härjedalen fick skärpta restriktioner kommunicerades följande på deras sociala kanaler: “Undvik att ha nära kontakt med andra än de du bor tillsammans med. Du bör undvika att gå på fester, middagar, afterwork och andra privata tillställningar. Du bör också avstå från exempelvis massage, frisörbesök och skönhetsvård.” När sedan flertalet frisörer och andra inom branschen kommenterade och ifrågasatte detta så ändrade de texten samma dag till: “Du kan besöka hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverad, som exempelvis massage, frisör eller skönhetsvård, under förutsättning att det kan ske på ett säkert sätt. Detta ändrades i det befintliga inlägget vilket innebar att de som redan läst inlägget missade rättelsen. Exempelvis ledde detta till att en salong med fem frisörer fick samtliga kunder utom en avbokade den veckan.

Idag ringde vi återigen till FHM och bad dem förtydliga deras syn på “ett säkert sätt” då det är avgörande för oss att vi kan garantera våra kunder ett säkert besök efter konstens alla regler. Svaret var att ”- Rekommendationer till verksamheter finns på hemsidan.” Där står följande: “Sätt upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare, Markera avstånd på golvet där köer kan bildas, möblera om eller på annat sätt skapa utrymme för att undvika trängsel, Håll digitala möten, Ge möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjud handsprit, undvik att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler. Han sa även gång på gång att det inte finns något förbud att besöka frisören utan endast rekommendationer till allmänheten att inte göra andra besök än nödvändiga i butik/hälsovård.

Dessa allmänna rekommendationer har vi följt sedan länge och mer därtill. Vi har branschrekommendationer med riktlinjer för att säkerställa våra kunders säkerhet. Dessa riktlinjer går utöver FHMs allmänna rekommendationer till verksamheterna. Vi desinficerar, spritar händer, använder munskydd, tvättar händer, använder visir, handskar, jobbar olika tider, sprider ut oss och gör ALLT vi kan och lite till. Vi kämpar och det enda vi vill är att göra rätt, men vad hjälper det när kunderna slutar komma och intäkterna uteblir.

I det fall regeringen anser att skönhetssalonger ska hålla öppet måste rekommendationerna för hur kunder och frisörer ska agera vara tydliga och enhälliga. I det fall man väljer att avråda från besök i vissa branscher måste det följas upp med ekonomiskt stöd.

I vår bransch som redan innan pandemin har låga vinstmarginaler och liten eller ingen buffert blir redan på kort sikt den ekonomiska situationen svår. Likviditeten är ett akut problem och många riskerar konkurs.

Att permittera personal ger absolut lägre lönekostnader men att staten ska betala ut pengar till fullt arbetsför personal med enda kravet, att de inte får arbeta, känns kortsiktigt. Om personalen istället fått jobba och vi företagare fått samma “lönebidrag” hade vi kunnat använda tiden till utbildning, mer tid mellan varje kund för desinficering och hygien och ha personal på plats för eventuella drop in-kunder. Då skulle det bli möjligt för oss att låta vår personal jobba hemifrån med vissa uppgifter som kan gynna vår verksamhet framöver samtidigt som vi minskar umgänget på arbetsplatsen.

Omställningsstödet som erbjuds är inte utformat för alla. Varken bolag i tillväxt eller nya bolag kan använda sig av det. Men oavsett, har man som salong tappat så pass mycket av omsättningen som krävs för att kvalificera för det, så finns det inte mycket till företag kvar.

Vi förstår att ni inte har råd att låta oss stänga. Men vi har inte råd att ha öppet. Kan vi hjälpas åt att lösa det?

För att lösa det mest akuta, likviditeten, föreslår vi tillfälliga räntefria anstånd av inbetalningar till skatteverket för skatt, arbetsgivaravgifter och moms. När tiden för anstånd upphör bör räntefri amorteringsmöjlighet ges på 12 månader. Nedanstående stöd bör räknas av direkt från skattekontot.

Hyresbidrag på 50% av hyran nov-feb
– Sänkta arbetsgivaravgifter/egenavgifterna nov-feb
– Lönebidrag motsvarande permitteringsstöd så att vi kan ha våra verksamheter igång och möjliggöra för vår personal att arbeta hemifrån med uppgifter som gynnar verksamheten.

Då har ni fram till mars att komma på ett smidigt sätt att deklarera moms, arbetsgivaravgifter, skatter och i samma veva räkna av arbetsgivaravgifter, lönebidrag och hyresbidrag direkt på skattekontot och samtidigt har företagen likvida medel att kunna betala ut löner och fasta kostnader med under tiden.

Vi vill också, mer än allt, att smittspridningen ska minska och bidra i kampen mot covid-19. Men som situationen ser ut nu kan vi inte annat än att ha öppet och uppmana våra friska kunder att komma till våra salonger. Vi kan bara göra allt vi kan för att vi ska finnas kvar när vi går tillbaka till någon slags normal tillvaro igen.

Vi tror att det är konsekventa restriktioner, att leva som man lär och tydliga riktlinjer som tar oss ur den här pandemin. Att hota, skrämmas och skuldbelägga ger mer ångest till de som redan våndas och rinner av som vatten på en gås hos resten.
Bra ledarskap är inte att skuldbelägga och skrämmas. Bra ledarskap är att leda, ge goda förutsättningar och vara konsekvent.

Ge oss förutsättningar att ta hand om vår personal och våra kunder och sluta sparka undan benen på oss! Vi är här och är villiga att göra allt och vi vill finnas kvar när vi kommer ut på andra sidan!
Vi ber dig Stefan Löfven att hålla det du sa på pressträffen den 15 mars:  “Vi kommer inte att lämna svenska företag eller löntagare i sticket”.

Elin Sjöström                          
Frisör och Salongsägare
070-60 70 901    

Marielle Ecklund
Frisör och Salongsägare
070- 589 94 66
                 

 

Med fullt stöd från oss branschaktörer
Frisörföretagarna, Voady, Schwarzkopf Professional, Gocciani, Baldacci, Tendenz, Saether, Wella Professional, Hairtalk, L’Oréal Professionnel, PAUL MITCHELL, Mondaze, Blue Beauty, Fashion Ave, Edge Cosmetics, Headbrands, Barber Supplier, Nöberu, The Hair Collective, Geselle, ItsPerfect, Aveda, Cabello, Alpacha, Hårologi, Grönberg&Partners, Valei, SESSION MAP, Inzo, Grazette of Sweden, Lanza, TimeCenter, NOIR, Rapunzel of Sweden, I AM by Swedish Haircare, Aderans, Kao, Balmid Haircare, Lombard, Richy Hair, Mr Bear