Årets Frisörföretag jobbar lika hårt med värderingar och personalvård som klippning och färg. Vi träffar People Västervik och pratar om allt som gått rätt – och vad de lärt sig av sina misstag.  

När juryordförande Camilla Björkman från Breakit läste upp vinnarnomineringen i kategorin Årets Frisörföretag satt frisörerna från People Västervik på helspänn. Det var deras tredje nominering, och ägaren Marie Sevlidis höll alla tummar hon hade.
   – Med ett unikt sinne för detaljer i alla sammanhang utmärker sig detta företag som med ett exceptionellt kreativt uttryck, utan kompromisser, ger både medarbetare och kunder en upplevelse i världsklass. Att lyckas skapa lönsamhet med extremt höga krav på kvalitet och konstnärlig anda är en bedrift som förtjänar att uppmärksammas. Vinnaren av Årets Frisörföretag är … People Västervik! 

   – Det kändes verkligen galet bra att vinna, det går inte att beskriva, säger Marie Sevlidis när vi talas vid två veckor efter vinsten och fortsätter: 
   – Vi har varit nominerade två gånger tidigare, första gången 2015. När vi inte vann kom vi hem och tänkte ”vad kan vi göra bättre? Vad kan vi justera”. Att tävla i något sådant här pushar en att bli bättre. Och nu var det vårt namn de sa! Det kändes extra stort på något sätt, vi har verkligen kämpat för det här.  


Att flytta hem

People Västervik slog upp sina portar 2005. Marie hade jobbat som heltidsanställd tekniker på Goldwell, och älskade sitt arbete. Men det var något som saknades. Hon längtade tillbaka till golvet, till kunderna. 
   – Min man och jag bestämde oss för att flytta tillbaka till Västervik och öppna vår egen salong. Tanken var att jag skulle stå där själv i ett år – för vi visste så klart inte hur det skulle tas emot. Vi kollade upp vad den dyraste salongen i stan låg på, och la oss 150 kronor över. People skulle inte konkurrera med pris, vi skulle konkurrera med kvalitet.
Planen skred till verket, men de fick snabbt tänka om.
   – Redan när vi öppnade hade vi två månaders väntetid. Kunderna ville komma! Jag anställde en person, sedan efter några månader ytterligare en. Vi växte ur lokalen på ett och ett halvt år och flyttade till större – och anställde ännu fler.  

Mitt i uppväxlingen hände något som satte allt i nytt perspektiv. Marie och Christos första son föddes, tre månader för tidigt, och var allvarligt sjuk. Paret tillbringade de närmsta fem månaderna på sjukhuset. 
   – Som tur är hade vi byggt upp en välfungerande salong innan min son föddes. Vi hade ingen möjlighet att vara på plats, men vi hade ett gäng anställda frisörer som jag var trygg med. Jag fick lära mig att släppa kontrollen, och de gjorde ett jättebra jobb.  

Sedan dess har mycket hänt. Företaget har växt, igen. Familjen Sevlidis likaså. I dag huserar People Västervik i en stor lokal på bästa adress. 
   – För två och ett halvt år sedan öppnade vi upp i en helt ny lokal. Det är ett gammalt posthus, som även varit kontor. Vi blåste ur allt! Jag och min man ritade upp hur vi ville ha det – det tog åtta månader att få till det perfekt. Vi hade ju haft två salonger tidigare, så nu visste vi precis vad vi ville ha.
En viktig del var stora ytor – People arrangerar många event, och ville att de skulle kunna ha dem i sin egen lokal. En annan viktig aspekt var personalrummet.
   – Personalen måste kunna gå undan och koppla av. Inte i något litet kyffe, utan i ett trevligt och fint, stort personalrum. Vi tog mycket yta till det, det var viktigt. Hos oss kommer personalen först – och ingen är viktigare än någon annan.  

Viktig vidareutbildning

People Västervik arbetar hårt för att deras personal ska vara nöjd, vilket Marie ser som en av nycklarna till deras framgång. Att hon själv står på golvet och är en del av teamet är självklart för henne. Vidareutveckling och utbildning är en annan bidragande faktor. 

   – Jag har ju en bakgrund inom utbildning, och vi ser till att vår personal får utvecklas inom många områden – utvecklas man har man roligare på jobbet
Förutom att stänga salongen två gånger om året för att jobba med modeller, göra visningar och ha event jobbar de mycket med mjuka värden.
   – I fjol var vi i Göteborg och hade en utbildning med Dani Abunar på hans salong. Men när vi var där bodde vi även på två olika hotell, var på olika restauranger och kaféer och skrev ner hur vi uppfattade bemötandet vi fick. Vad var bra, vad var dåligt – och vad kunde vi lära oss av det?
I somras var de på en långweekend i Grekland och fokuserade helt på värderingar.
   – Vi känner varandra väl, men vad har vi egentligen för värderingar? Inte ”hur tycker jag” om ditten och datten, utan hur vill vi att det ska fungera hos oss? Det var väldigt givande. 
En viktig värdering är vikten av prestigelöshet. 
   – Ett gäng gymnasietjejer som skrev ett arbete om People gav mig den bästa feedbacken någonsin. De ställde så klart massa frågor, men jag frågade även dem hur de uppfattade oss och fick svaret: ”det bästa med People är att om man inte är helt nöjd med håret kan man gå tillbaka till er utan att skämmas”. Och det är så viktigt för oss! 

Visst kan det vara jobbigt när en kund blir missnöjd, och visst kan det bero på att kunden har varit otydlig med vad de velat och att felet inte ligger hos frisören – men Marie tycker att man ska släppa stoltheten och se till att göra om och göra rätt. 
   – Vi skäms inte för att göra en omfärgning – men kunden ska vara 100 procent nöjd när det är klart. Som företagare i en liten stad har vi inte råd med missnöjda kunder som snackar skit om oss. Det har man förresten inte i storstäder heller.


Sociala medier – en nyckel till framgång 

Det kreativa uttrycket som juryn nämnde i sin motivering syns inte bara på kundernas frisyrer, eller för den delen den snygga lokalen. People började tidigt jobba med sina sociala medier och har byggt upp en virtuell värld som matchar deras realitet. De har även varit innovativa med allt ifrån event till välgörenhet och elevsatsningen Next Generation
   – Vi är lite nördiga – när vi gör något ska det göras perfekt. Från marknadsföring, till vilka vi samarbetar med. Vi har byggt ett starkt nätverk med många olika branscher, vi älskar att samarbeta och nätverka, vilket leder till att vi alltid hittar grymma människor att samarbeta med.  
I fjol drog deras Rosa bandet-kväll in 82 000 kronor – på tre timmar. Nu samarbetar de med Maria Nila för att ta fram en handtvål vars vinst köper två liter vatten till ett barn. 
   – Många säger att de har ett välgörenhetsengagemang – men vi säger det inte bara, vi gör det. Inte för att få goodwill, utan för att vi vill det. 

Nu, efter vinsten, ska Marie ta det ”lite lugnt” ett tag. Men när vi pratar om Peoples framtidsplaner låter det verkligen inte som att de kommer att ligga på latsidan. Förutom att ha många event i pipen, unika samarbeten på gång och en långt framskriden idé om att öppna en ”self shopping-del” på salongen som fungerar ungefär som en webbshop i samarbete med Klarna har de har fått förfrågan om att köpa en salong i en annan stad.
   – Vi kikar på det … Vår vision har alltid varit att visa hela Sverige att man inte behöver ha sitt företag i en storstad för att lyckas – och nu hoppas vi att vår vinst i Årets Frisörföretag sporrar andra att våga sticka ut!  

Av Lisa Rosman