Nå ut med sociala medier.

Att synas i sociala medier kan locka kunder till din salong. Men hur lyckas man? Här är några bra saker att tänka på.

Sociala medier tillhör numer vardagen – alla hänger där. Företag öppnar Twitter-, Facebook- eller Instagram-konton och har sidor på Linkedin. Dessutom letar många kunder information i sociala medier innan de bokar sin frisörtid. Klart man vill haka på trenden!

Men om du funderar på att starta ett konto i företagets namn finns det några punkter att tänka på. Johan Åberg, digital specialist och vd på Nivide, ger handfasta tips i en artikel på kollega.se.

1. Sätt en strategi
Fundera på varför du vill finnas på sociala medier och skaffa en genomtänkt plan för hur du agerar där. Tänk igenom när du ska uppdatera, vad du vill berätta om (som dina kunder vill läsa om – se nedan!) och vem på salongen som ska ha ansvar för att det uppdateras.

2. Välj rätt kanal
Ta reda på var dina kunder håller till. Linkedin, Facebook eller Instagram? Du ska finnas där dina kunder är och där de letar efter den typ av information som du vill dela, annars är ditt jobb bortkastat.

3. Ge kunden det de vill ha
Ta reda på vad dina kunder vill läsa om så ökar chansen att du får följare. Vad får ert budskap att sticka ut i konkurrens med tusentals andra? Hur går ni från reklam till inspiration, tips, intressanta videoklipp? Det gäller att första hand fokusera på att skapa värde för kunden.

4. Överväg att ta hjälp
Skaffa professionell hjälp med dina sociala medie-konton, om ingen av dina medarbetare har kunskapen som krävs.

5. Var proffsig
Håll en professionell ton i alla inlägg – även när ni tar emot kritik. Ni kan vara lättsamma, men undvika känsliga frågor.