Konsultationen har en tendens att hamna i skymundan – trots att den leder till nöjdare kunder. Här guidar vi dig till att bli ett konsultationsproffs. Och ja, råden gäller även dig som enbart har stamkunder.

En bra konsultation gör att behandlingen går snabbare, att kunden blir nöjdare och kan leda till att kunden lägger till behandlingar och blir intresserad av nya produkter.

– Det finns gråhåriga som undviker att färga håret för att de tycker att det blir jobbigt och dyrt att underhålla utväxten. Ingen har förklarat för dem att det finns jättemånga sätt att lägga färgen så att man inte behöver förnya den särskilt ofta. Tänk vilken kraft det ligger i att undersöka kundens behov närmare! säger Christian Andersson, utbildningsansvarig på Wella.

Här är hans bästa råd

1. SATSA PÅ RÄTT ATMOSFÄR

Konsultationen börjar inte när kunden slår sig ner i stolen: Konsultationen startar med hemsidan, skyltfönstret och atmosfären som kunderna upplever när de kliver innanför dörren.

Menyn är också en viktig ingrediens. Här gäller det att sätta sig in i vad som känns lockande för kunden – är det tiden, hållbarhet eller lyx? Gör menyvalen tydliga.

2. VAR NYFIKEN

Som frisör är man en skönhetscoach och behöver ta reda på vem kunden är genom att ställa relevanta frågor. Varje person är sin egen individ med specifika behov. Det handlar om att lära känna kundens vanor – och rekommendera det som blir bäst.

Om du har en kund i stolen som har svårt att sätta ord på sina önskemål kan ni jobba med bilder.

– Ge kunden en Ipad och be honom eller henne att välja ut färger, möbler, arkitektur och musik. Då skapar ni en personlig moodboard tillsammans – det kan leda till att du upptäcker nya sidor hos en kund som du klippt i tio år, råder Christian.

3. ANPASSA RÅDEN

Använd rätt språk till rätt person. Perfektionisten vill ha sin frisyr exakt och slingorna planerade på rätt ställe. Trendsättaren vill ha det senaste i produkt- och färgväg.

Vissa kunder är mer upplevare som gillar att spendera tid i salongen och på behandlingarna. Andra gillar enkelhet (då kan balayage vara ett bra alternativ).

Ytterligare andra är noga med att klimatkompensera och vill välja det mest hållbara alternativet.

4. VAR TYDLIG

En viktig del av konsultationen är att reda ut eventuella missförstånd innan de uppstår.

Var tydlig med vilka resultat som kunden kan förvänta sig; hur lång tid behandlingen kommer att ta; hur stor förändringen blir; vad priset slutar på och vad som krävs för att underhålla frisyren.

Allt som kan skapa osäkerhet ska man få avklarat under konsultationens gång.

5. PLANLÄGG RESAN FRAMÅT

Bra koll på kundens behov får du även genom att fråga om vad som finns i planeringen den närmaste tiden.

Om du får reda på viktiga händelser som födelsedagsfester, bröllop, resor eller starten på ett nytt jobb kan du och kunden gå igenom vad som behövs för att hålla frisyren på topp fram till nästa bokning. Lägg upp en plan tillsammans.

6. SUMMERA DET NI BESTÄMT

Att summera det ni har kommit överens om är bästa sättet för både dig och kunden att få bekräftat att ni är överens och har samma bild av behandlingen. En bra konsultation skapar säkerhet för er båda.

7. VAR NOGA ÄVEN MED STAMKUNDER

– Se kunden som ny varje gång. Mycket kan hända i en människas liv på bara två månader. Du kan ha haft en sjukt stressig period, bestämt att du ska gifta dig eller förändrat livsstilen på olika sätt. Håll dialogen levande med alla kunder, säger Christian.

Av Linnea Bolter

En längre version av artikeln har tidigare publicerats i Frisör nummer 6, 2017.