Nu har ”lokala allmänna råd” börjat dyka upp i vårt avlånga land. Det innebär att OM det blir ett lokalt utbrott av covid-19 där du bor, så kan Folkhälsomyndigheten- tillsammans med smittskyddsläkare- besluta att extra åtgärder ska gälla. Det kan vara i hela din region eller i delar av den.

De har gjort en lista på sju olika åtgärder som kan komma att gälla om det behövs. Regionen väljer själv vilka som är aktuella beroende på smittspridningen.

Under punkt 7 står det:

”Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra. Det kan handla om vissa idrottsaktiviteter t.ex. kontaktsporter som brottning, ishockey och basket; privata tillställningar, t.ex. fester, bröllop, kalas, middagar och afterwork; hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverat, t.ex. massage, fotvård, frisör eller skönhetsvård.”

Följande regioner har infört den rekommendationen:

Kronoberg
Sörmland
Norrbotten
Västerbotten
Kalmar
Dalarna
Gotland
Värmland
Västmanland
Gävleborg
Västernorrland

Vad som gäller i din region kan du se här.

Salonger har redan infört flera säkerhetsåtgärder under våren och sommaren. Frisörbranschen har tagit stort ansvar för den svåra situationen och vi har sett en stor uppfinningsrikedom. Vi ska fortsätta i den goda riktningen.

 

EXEMPEL PÅ REDAN INFÖRDA RUTINER SOM VI KÄNNER TILL:

  • Nytvättad kappa till varje kund
  • Frekvent sprita handtag, kortmaskin, stol, verktyg, väntrum
  • Ta bort tidningar och magasin
  • Ökat avstånd mellan stolarna
  • Utökat öppettider för att ha så få kunder som möjligt i salongen samtidigt
  • Klippa utomhus eller hemma hos kund på begäran (för salonger som kan)
  • Användning av visir vid schamponeringen
  • Markeringar på golv, vid kassadisk och annan skyltning som uppmanar till att hålla avstånd
  • Erbjuda handtvätt och handsprit till kunden

Som alltid är grundregeln att vi alla, både kund och frisör, har ett eget ansvar och skyldighet att göra vad man kan enligt smittskyddslagen. Att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om man känner sig det minsta sjuk.

 

GÖR DET ENKELT FÖR KUNDEN ATT KÄNNA SIG TRYGG

Alla de försiktighetsåtgärder du vidtagit och de säkerhetsrutiner du har infört- ska du upplysa kunden att du gör.

  • Skriv det på hemsidan
  • Mejla ut informationen till alla i ditt kundregister
  • Skriv det i bokningsbekräftelsen

Till exempel:

”När du besöker vår salong kommer du endast att komma i närkontakt med en person, vilket är din frisör.
Du kommer inte att vistas nära andra kunder och vi har möjlighet att använda munskydd i det fall du önskar.”

————————————————————–

HAR DIN REGION FÅTT SKÄRPTA REKOMMENDATIONER SOM GÄLLER SKÖNHETSVÅRD?

Du kan ställa dig frågan: Hur skyddar jag mig själv, min personal och kund ännu bättre?

Avståndet och närheten är vad de lokala allmänna råden skärper, så det är det dessa du behöver säkerställa i ännu högre grad.

 

Förslag för tryggare arbete i någons närhet

  • Arbeta med munskydd under hela behandlingen
  • Erbjud din kund att bära munskydd
  • Arbeta med visir, inte bara under schamponering

 

Vi på Frisörföretagarna finns tillgängliga för dig som är medlem om du behöver råd och stöd.
Vi bevakar utvecklingen för du ska känna dig trygg i ditt företagande.
Tveka inte att kontakta oss!