Branschen går igenom sitt största eldprov, med en osynlig fiende som påverkar oss såväl ekonomiskt som psykiskt. Vi samlade fyra av våra mest inspirerande frisörer för att prata om kreativitet, motgångar och livet under, och efter, corona.

Nu får ni vara lite tysta igen, hyssjar studioteknikern som styr över inspelningen på dagens livesändning och pekar mot sina hörlurar. Det är full rulle på Highlights Academy i Stockholm när Frisörföretagarnas kommersiella chef Daniel Blomqvist står framför kameran och presenterar dagens program för tittarna på Facebook. Frisörerna Elyn Hedström, Iman Khalaf, Robert Preston och Hans Nilsson fixar med sina modeller, förbereder sina produkter, dricker kaffe och har ibland svårt att hålla ljudnivån nere när de entusiastiskt pratar med varandra om den konstiga tiden vi befinner oss i just nu. Trots att krisen lagt sig som en blöt filt över branschen är de glada att ses – och få göra det de är bäst på.

Det har varit en minst sagt annorlunda vår i frisörbranschen. Coronavirusets intåg i Sverige har haft stora effekter på hela landets ekonomi, och många frisörer har varit med om stora intäktsförluster när oron spridit sig. Alla delar av branschen har påverkats, även de flesta av de event och utbildningar som så många frisörer sett fram emot. Men, även i kriser visar frisörbranschen hur viktigt det är med innovation, och inspiration.

Den 26 mars skulle Frisörföretagarnas event Highlights on Tour hållits på Clarion Hotel Post i Göteborg. 240 frisörer hade bokat sina biljetter för att få ta del av en heldag fylld av kreativitet och gemenskap. Efter noga övervägande, då oron för coronaviruset fortsatte att växa, togs beslutet att ställa in eventet – och resten av vårens Highlights event. Utbildning och inspiration är otroligt viktiga byggstenar i frisörbranschen, så, hur håller man yrkesstoltheten hög även i kristider där man faktiskt inte får träffas i stora grupper? Jo, man flyttar online.

– Vi har jobbat i princip dygnet runt under den här krisen för att stötta våra medlemmar, påverka politiker och få ut viktig information i alla våra kanaler, säger Ted Gemzell, vd på Frisörföretagarna. Men när vi var tvungna att ställa in våra Highlights-event ville vi även göra något mer.

Resultatet blev den fyra timmar långa livesändning som spelas in just nu, och som medlemmarna kunde följa gratis på Facebook.

– Jag sade ja direkt när jag fick frågan, det var självklart för mig att vara med, säger Hans Nilsson från Noir Stockholm, som även skulle ha stått på scen på Highlights on Tour i Göteborg.

– Även fast det är en tuff period just nu tror jag det kommer att komma enormt mycket nya bra tankar och kreativa idéer ur det här. Det är nu när branschen står som mest enad som vi verkligen kan ta ett stort steg framåt, tillsammans.

Hans, som är grundare av och creative director på Noir Stockholm, har som de flesta i branschen märkt av krisen på sin salong i Stockholm och det vanligtvis fullspäckade eventschemat ekar nu tomt.

– Jag hade en vår med massa visningar och seminarier inbokade, och nu har jag nästan ingenting alls. Jag har fortfarande två datum kvar precis före sommaren som inte ställts in, nu är det frågan om de kommer att bli av.

 

”Vi dubblade vår storlek på salongen samma vecka som Lehman Brothers gick i konkurs 2008 och finans – krisen blev ett faktum. Så, vi har någon sorts tanke att man gasar i uppförs – backe, för då kommer man ut starkare på andra sidan. Noir Stockholm har även en produktserie som säljs både i Sverige, och utomlands.”

 

– Även internationell försäljning går ner mycket i och med att de länder som vi jobbar med är extremt påverkade, de är i lockdown, och betydligt mer isolerade än vad vi är här. Vi har faktiskt satt in ett stödpaket för våra salonger så vi erbjuder dem en möjlighet att skicka produkter till folk som sitter
i karantän, till kunder som inte kan komma till salongerna just nu.

Men, det är inte första gången Hans är med om en lågkonjunktur.

– Vi dubblade vår storlek på salongen samma vecka som Lehman Brothers gick i konkurs 2008 och finanskrisen blev ett faktum. Så, vi har någon sorts tanke att man gasar i uppförsbacke, för då kommer man ut starkare på andra sidan.

Hur påverkar krisen dig personligen?
– Jag tror att det här har gjort mig förbannad på ett positivt sätt. Vi ska övervinna det här på rätt sätt och komma starkare ur den här krisen. Det är viktigt att vi lär oss vad vi har gjort bra, och mindre bra. Vi kanske faktiskt behöver ändra i bolagets strukturer och ta bort många onödiga kostnader så man blir mer lönsam, men också har roligare. Det känns som att det är viktigare än någonsin att vara flexibel, lösningsorienterad och snabb.

Något Hans ser som extra viktigt just nu är att vara ett starkt varumärke.

– Man måste ställa sig frågan: Varför vill kunden komma till mig eller min salong? Och så måste man ha med sig de tankarna. Om man är väldigt bra på kreativa färgningar kanske man måste bli bättre på den kreativa klippningen, till exempel. Så att man inte stannar i, ”jag är superbra på det
här!” utan att man vill bli bättre på nästa del. Det gör att varumärket i sig självt stärks.

Är det något som märks i kristid är det att det är ens kunder som kan bli ens räddning.

– Har du lojala kunder som tycker om att gå till dig så kommer det att märkas nu. Kunder har ringt in till oss och sagt ”vi förstår att det är tufft, vi kan betala i förskott”, bara att de förstår att likviditet är jättesvårt i de här sitsarna visar på lojalitet på ett helt annat sätt än vad man tidigare upplevt.

Iman khalaf har arbetat i frisörbranschen i 20 år. I dag driver han hår- och groomingmärket Nõberu of Sweden, och han ser hur hans kunder lider just nu.
Iman har precis kört sin livesändning där han klippt och stylat en herrfrisyr och studsar fortfarande av energin han fick av att showa för hemmapubliken.

– Vår kund, som ofta är en småföretagare, har det väldigt tufft. Vi gör vad vi kan för att försöka hjälpa till, och förlänger deras betalningsdagar så att de inte känner en press att de måste betala i morgon. Vi besöker dem väldigt mycket, våra säljare har inte slutat finnas där även fast vi knappt tar några ordrar.

 

”Jag kommer från ingenting och jag kan bygga upp det igen om jag förlorar alltihop. Jag har redan förlorat två gånger i mitt liv, jag kan bygga upp det igen.”

 

Precis som Hans tycker Iman att det är viktigt att branschen samlas för att ta sig igenom de tuffa tiderna, och det är mycket därför han är här i dag.

– Jag tror inte att något varumärke eller någon människa är stark ensam. Gör vi det här tillsammans kommer det bli superbra, och jag hoppas att vi kan göra ännu fler saker framöver. Det kan vara startskottet till någonting stort för den här branschen.

Hur tror du att branschen kommer att förändras?
– Jag tror att den här krisen kommer att stärka oss som människor, men också leda till att vi tänker lite mer på vad vi handlar, hur vi konsumerar och hur vi sköter vår hygien. Vi kanske får lära oss att ta hand om kunder på ett annat sätt, man kanske inte kan ha 500 kunder på samma gång i en salong?

Han ser också fram emot kreativiteten som förhoppningsvis kommer att spira.

– I de allra mörkaste minuterna har den allra vackraste konsten skapats. Om jag och de andra otroligt starka konstnärerna som är med oss i dag kan ge en liten gnutta av inspiration och glädje till någon så är vi superglada, säger Iman och fortsätter:
– Vi slutar ju inte vara kreativa bara för att saker stänger ner. Vi slutar inte vara konstnärer bara för att vi sitter i ett rum och hoppas att vi inte ska bli sjuka. Men att få veta att andra människor blir inspirerade och lite, lite gladare, det är det största som finns.

Iman föddes i Iran, och tillbringade sina första nio år i livet mitt i ett krig. Och trots att det är en väldigt annorlunda situation nu, och fienden är osynlig, påminns han om sin uppväxt.

– För mig har den här situationen blivit lite konstig, för mig är det här ett krig. Jag är uppvuxen under ett krig där det bombades varje natt.
– Även om det här är en helt annan situation påminner det mig om kriget, om sorgerna, om begravningarna, om människor som går i svarta kläder, om depressionerna, om hur folk kämpar för att få mat för dagen, om att inte veta hur morgondagen ser ut… det gör ont i mig, och det stressar mig att jag snart ska få en son som ska födas in i en pandemi.

Samtidigt vet han att det alltid finns ett efter, även efter corona. Om man kämpar för det.

– Jag kommer från ingenting och jag kan bygga upp det igen om jag förlorar alltihop. Jag har redan förlorat två gånger i mitt liv, jag kan bygga upp det igen. Men de som hoppas på att någon annan ska lösa det, det är de som har mycket att förlora.

Han tycker dock att det ekar väldigt tyst om vad branschen behöver bland branschkolleger, och har själv gjort flertalet inlägg på sociala medier om situationen.

– Vissa blir så himla rädda, och vi har ju det här svenska tänket att ”sitta lugnt i båten”. Om alla hade suttit lugnt i båten, tror du regeringen hade gjort någonting då? Jag tror det är mycket tack vare engagerade människor i näringslivet, och tack vare Frisörföretagarna, som hjälpen till oss i branschen
till slut kom.

Eelyn Hedström är utbildare för Kevin Murphy och Color. Me på Session, och även i hennes del av branschen märks det stora skillnader just nu.

– Det är ingen i vår generation som har varit med om något ens i närheten av det här förut, så man hoppas nästan att det ska vara en mardröm man ska vakna upp ifrån. I början satt jag mest och tänkte på vad som skulle hända, men jag beslutade mig snabbt för att försöka vända på myntet och se vad vi kan göra för varandra, och för branschen, i den här svåra situationen.

För Elyn har det varit viktigt att fortsätta peppa sina kunder, och att få dem att använda den här tiden till att utvecklas – även fast situationen är svår.

– När vi åker ut och utbildar – eller gör det digitalt, som vi har börjat med nu – så tycker många av våra kunder att det är skönt att inte prata om det, utan att faktiskt göra det vi älskar, att göra hår. Vi vet att det trots allt som sker just nu kommer en tid, när det här eländet är över, då vi kommer att ha jättemycket att göra. Om man då kan känna att man har utvecklats under de här månaderna kommer det vara en stor vinst.

 

”I början satt jag mest och tänkte på vad som skulle hända, men jag beslutade mig snabbt för att försöka vända på myntet och faktiskt se vad vi kan göra för varandra, och för branschen, i den här svåra situationen.”

 

 

Hur kan man utvecklas?

– För det första kan man så klart följa sådana här initiativ, och inspireras av sina kolleger, eller såklart gå en utbildning. Men man kan även ta sig tiden att utforska mer själv: Vad är trendigt inom färg just nu? Hur gör man egentligen den där klippningen jag såg på Instagram?

På tal om Instagram och sociala medier tycker Elyn att det är viktigt att stänga av ibland.

– Jag upplever att många känner rädsla just nu, det gör jag med. Men det känns som att vi bombarderas av information, ofta korrekt, ibland inte, och det är viktigt att stänga av nyheterna ibland, den väsentliga informationen kommer att nå oss ändå.

Samtidigt tycker Elyn att det är viktigt att låta sig känna sina känslor.

– Vi ser alla olika på situationen, och det tycker jag att man bör respektera. Vi befinner oss alla i samma kris, och jag anser att det är tillsammans vi kan ta oss ur den, oavsett vad du känner eller vilken riskgrupp du tillhör – så länge vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Elyn älskar sitt arbete, och den nära kontakten hon får ha med frisörer.

– Jag älskar att jobba med hår, men jag älskar även att se folk utvecklas – nu får jag båda delarna. Jag har jobbat som utbildare i fyra och ett halvt år nu, och varit på Session i två och ett halvt år, och i nuläget är vår kontakt med våra kunder viktigare än någonsin. Det kan handla om det där lilla sms:et där de tackar för att de har fått prata av sig, eller för att de lärt sig något nytt.

Vad ser du fram emot på andra sidan corona?

– Förutom att man så klart vill att livet ska återgå till det normala ser ser jag fram emot att se att vi, och våra frisörer, har använt tiden rätt. Jag hoppas att vi kommer att ha skapat ett starkare teamwork, då menar jag inte bara i salongen utan som bransch. Att vi kan känna att vi klarade oss igenom det här, och att vi blev starkare.

Att frisören Robert Preston blev just frisör hade mycket att göra med en annan finansiell kris.

– Min karriär inom frisöryrket började faktiskt med den stora finanskrisen 1991. Jag gick byggteknisk linje och utbildade mig till anläggare vilket handlar om att lägga rör, vägarbeten, bygga räls… Sedan kom en lågkonjunktur, och allting kraschade. Och det är ju en rätt så tydlig parallell så här 25 år senare, att vi inte vet vad vi står inför.

Robert utbildade sig istället till frisör, och i dag har han en framgångsrik karriär bakom sig, och mycket spännande framför sig. Och han är säker på att branschen kommer att återhämta sig, även om det kanske kommer att innebära stora förändringar.

– Frisöryrket är världens äldsta yrke, vi ska ingenstans. Vissa säger att det finns andra yrken som kom före. Jag tänker inte ens nämna det andra yrket som man brukar säga kom först, men jag tror i vilket fall att man kammade sig innan man gjorde det.

 

 

”Förhoppningsvis så kan vi, för en gång skull, göra det som människor är ganska dåliga på – nämligen att minnas, och lära oss något av det vi går igenom.”

Däremot tycker han det är viktigt att vi drar lärdom av det vi går igenom just nu.

– Förhoppningsvis så kan vi, för en gångs skull, göra det som människor är ganska dåliga på – nämligen att minnas, och lära oss något av det vi går igenom. Samarbeten blomstrar just nu, folk är villiga att hjälpa varandra. Många upplever det vi går igenom som väldigt skrämmande, men viruset bryr
sig inte om hudfärg, ekonomi eller social ställning. Det diskriminerar inte, alla drabbas. Och det är därför vi gemensamt måste ta oss igenom det.

Att innovation och kreativitet är viktigt i branschen blir också tydligt, och Robert tackade snabbt ja till att vara med i dagens sändning och tycker att alla ska försöka göra vad de kan för att underlätta för folk under krisen.

– Jag tyckte att det var kul att få frågan. Om jag kan bidra med någonting så vill jag försöka göra det. Om vi kan göra små saker som underhåller eller dämpar tristessen eller lugnar folk, så länge vi följer reglerna för den stora gruppen i samhället, tycker jag att vi ska göra det, säger Robert och fortsätter:
– Min fru och kompanjon är sjuksköterska i grunden, och vi driver företaget tillsammans. Det är en tuff tid som vi går igenom, vi sitter och tittar på siffror hela tiden … samtidigt måste man tänka på allas bästa. Vi hade en diskussion i går och om hon behövs, så kommer hon självklart att ställa sig
till förfogande för att stötta inom vården. Jag tänker inte heller ge upp, vi måste tillsammans ta oss igenom den här krisen.

Hur påverkar krisen dig som företagare, och person?

– Jag känner självklart en oro. Vi är mitt uppe i den värsta krisen vi mött, och vet inte när det är över. Det har så klart gjort ett jättestort avtryck hos folk. Sverige har gått en egen väg, vilket jag respekterar, men vi vet inte vad som var rätt väg att gå förrän om ett–två år.

Han menar att företagare går en svår balansgång just nu då de måste ta hänsyn till dem som är rädda, men samtidigt gå runt som företag.

– Vi har korttidspermitterat personal, våra anställda jobbar 60 procent just nu då det inte är lika mycket kunder som det brukar vara. Folk går ju inte till frisören i samma utsträckning, och de äldre i riskgrupp går inte alls – vilket de så klart inte ska göra. Men det påverkar oss ekonomiskt. Man får ta varje dag som den är. Ingen kommer att komma oberörd ur den här krisen.

Förutom att se över kostnader och strypa lyxutgifter är det ett pussel att se vilka stöd man kan nyttja, och se till att de anställda mår så bra som möjligt.

– Jag har ju ett ansvar som arbetsgivare, som både har anställda och hyrstolar, att få det att gå runt. Vi har ju fått en del stödpaket från regeringen som har hjälpt, men det är ju inte bara ekonomiskt den här krisen kommer att sätta spår. Vilka konsekvenser kommer det ha för oss människor rent psykologiskt?

Preston Hair har också gjort omställningar på golvet för att kunderna, och frisörerna, ska känna sig tryggare.

– Vi försöker hålla oss till alla hörn, desinficerar alla ytor och pratar väldigt mycket med varandra, och våra kunder. Men jag använder även den extra tiden jag har nu till att ta tag i sådant jag skjutit på framtiden.

Sådana sysslor kan innefatta allt från att se över scheman till att gå igenom hårddiskar från plåtningar. Trots rådande läge försöker Robert att se hoppfullt på framtiden, men det behöver inte innebära att allt nödvändigtvis behöver bli precis som förr.

– Det har gått väldigt snabbt för oss att ställa om, se bara på det vi gör i dag till exempel: att vi går live för att möta folk som sitter hemma istället för att resa ut i landet och möta dem. Behöver vi verkligen resa så mycket? Förhoppningsvis så kan vi komma ihåg att sådana här samarbeten fungerar, och även ställa oss frågan ”var det verkligen perfekt innan? Fanns det inte ganska mycket skavanker då? Ska vi inte försöka bli bättre?”. De frågorna tror jag att vi ska ställa oss kollektivt som bransch, om vi tar tag i dem tror jag att vi kan komma väldigt långt.

Sändningen är slut. De fyra frisörerna har visat allt från färgteknik, perfekta fades och nyckeln till en felfri lugg. Och att allt blir så mycket bättre om man gör det tillsammans.

 

Text: Lisa Rosman.