En augustidag 2017 gick Gloria Roura till frisören för att slinga håret. När Gloria såg sig i spegeln blev hon helt förtvivlad. Hon insåg att frisören, som saknade kunskap om texturerat hår, hade blekt sönder hennes lockar. Efter besöket bestämde sig Gloria för att hitta ett sätt att få tillbaka sina lockar. Hon började göra research på nätet och upptäckte curly girl method – en teknik framtagen för att behandla och vårda lockigt hår.


– Jag började läsa på om hur jag kunde få tillbaka mina lockar. Jag hittade massor av fascinerande inlägg på sociala medier om lockigt hår men i Spanien var det ingen som pratade om det. Därför bestämde jag mig för att börja dela med mig av min kunskap på Instagram.


Det visade sig att Gloria inte var ensam om att sakna innehåll om texturerat hår på sociala medier. Tusentals personer hittade hennes konto – hungriga efter tips, inspiration och kunskap om lockigt hår. Plötsligt var Gloria en av Spaniens största konton inom området och hon påbörjade en karriär som influencer. I dag har Gloria nästan 90 000 följare på sitt Instagramkonto @glorirovi, där hon fortsätter dela med sig av tips för lockigt hår. Som influencer har Gloria haft möjligheten att samarbeta med mängder av hårvårdsmärken och testat hundratals produkter. Trots att medvetenheten om lockigt hår förbättrades kände sig Gloria fortfarande frustrerad med branschens okunskap om texturerat hår.


– Efter många år av samarbeten med stora märken såg jag fortfarande att personer med lockigt hår saknade en plats. På nätet hittade jag en fantastisk gemenskap av kvinnor med lockigt hår. De längtade efter en pålitlig frisörsalong för texturerat hår, så jag bestämde mig för att skapa den platsen.


Inspirerad och påhejad av onlinecommunityt påbörjade hon arbetet med sin egen salong. Hon tog hjälp av sin barndomsvän Sònia Blanch, som klev in som affärspartner. Sònia, som är art director och publicist, utformade företagets visuella profil, kommunikationsstrategi och inredningskoncept. I juli 2023, efter många månaders hårt arbete, öppnade äntligen Curly Lab – en salong med fullt fokus på lockigt hår.

 

 


Curly Lab ligger vackert belägen i centrala Barcelona, bara några kvarter från Sagrada Família. Inuti ett rustikt gammalt stenhus hittar man den vackra salongen med sina runda, slingrande former, varma naturfärger och detaljer i glaserad mosaik. När Sònia utvecklade konceptet för Curly Lab inspirerades hon av Medelhavet med dess mjuka former och jordnära färgpalett. Med hjälp av den spanska inredningsbyrån Miriam Barrio designades en salong som inte liknar någon annan.


– Jag visste från början att jag inte ville ha en typisk frisörsalong, jag ville ha något annorlunda. För oss är salongens utseende väsentlig. Vi vill ge våra kunder en unik upplevelse på alla sätt, och det börjar med själva miljön.


I dag jobbar ett team på tio personer på Curly Lab, alla med en stor passion för texturerat hår. För Gloria har en av de största utmaningarna med salongen varit att rekrytera.


– Att bygga det rätta teamet är en av de svåraste delarna med mitt jobb. Vi söker personer som delar våra värderingar, är motiverade, bra på att kommunicera och som brinner för både hår och utbildning.


Salongen har blivit en stor succé och är i dag det självklara valet för många med lockar. Gloria berättar att kundernas reaktion varit otroligt positiv:
– Våra kunder har varit överlyckliga! Hos oss är kundernas lockar i trygga händer. Vi som har texturerat hår har alltid blivit förbisedda av branschen. Många salonger förstår inte hur man tar hand om lockigt hår, det gör att många undviker att gå till frisören. På Curly Lab behöver kunderna inte oroa sig över det, men alla reaktioner har inte varit positiva säger Gloria och fortsätter:
– Jag har mött en del kritik från vissa “proffs” som sett min övergång från influencer till salongsägare som ett hot.

 

 

 


Hur upplever du branschen i dag?
– Det är först på senare år som frisörbranschen börjat uppmärksamma oss med texturerat hår. Jag känner mig stolt över att ha varit en av dem som belyst det stora kunskapsglappet. Nu växer efterfrågan på expertis inom texturerat hår, vilket driver branschen framåt. Jag ser även att fler och fler rör sig mot ett mer naturligt förhållningssätt, både vad gäller styling och produkter. Däremot finns det fortfarande många lågprissalonger som kompromissar med kvaliteten genom dåliga produkter och arbetsförhållanden. Det leder till att vårt yrke får lägre kulturell status.


Vad har du för råd till blivande salongsägare?
– Fokusera på att skapa unika upplevelser där du prioriterar kvalitet och expertis. Fortsätt förnya, utveckla och utbilda dig.


Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att se kvinnor förälska sig i sitt hår på nytt. Det är otroligt att se deras känslosamma reaktioner när de inser hur vackra deras lockar är. ◊

 

 

Av Sandra Ringdahl Foto Clara Lozano