Ny lag från 2025 gällande vård av barn

Från årsskiftet gäller en ny lag om att arbetsgivare ska lämna uppgifter om anställdas frånvaro som kan ge rätt till vård av barn (vab) ersättning. Syftet är att Försäkringskassan kan använda uppgifterna när de kontrollerar utbetalningar och förbättra deras arbete med att stoppa bidragsbrott.
Du lämnar in uppgifterna i samband med arbetsgivardeklarationen.
Arbetsgivaren ska också informera arbetstagaren om vilka uppgifter som lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen. Detta kan ske till exempel i lönespecifikationen eller genom ett separat meddelande till arbetstagaren.
Vilka uppgifter ska lämnas in:
- Datum för frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.
- Typ av frånvaro: tillfällig föräldrapenning eller frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning.
- Omfattning av frånvaro: Anges i procent med två decimaler av hel dag som den anställda har varit frånvarande den aktuella dagen.
- Omfattning av frånvaro i timmar: Anges i omfattningen i hundradels timmar för den tid då den anställda har varit frånvarande den aktuella dagen.
Denna ändring börjar gälla från januaris arbetsgivardeklaration (som då avser decembers frånvaro). Sista datumet för inrapportering av januaris deklaration är den 14 februari.
Om du har ett enskilt företag och inte har anställda behöver du inte rapportera frånvaro pga vab. Reglerna gäller arbetsgivare med anställda.