I centrala Helsingfors välkomnar salong Bob Hair Helsinki sina kunder in i en konstnärlig och avslappnad miljö.
Bob Hair Helsinki är döpt efter Vidal Sassoons mest ikoniska klippning.
– Boben är vår favoritfrisyr. Den började som ett rebelliskt och djärvt uttryck för kvinnor som ville stå ut men har utvecklats till en klassisk, mångsidig frisyr för alla. Namnet återspeglar vår vilja att ständigt ompröva vårt arbete och förnya oss inom hårbranschen, säger Kristel Tamm, medgrundare till Bob Hair Helsinki.
– Namnet är också traditionellt manligt, medan vi är ett företag som ägs av två kvinnor, säger Bobs andra medgrundare Saara Vuorela.
Båda grundarna är utbildade hos Sassoon och Bob Hair Helsinki är en Vidal Sassoon-salong.
– När jag var runt sex år gammal tog min far mig till en vuxen-frisörsalong och bad om en Vidal Sassoon-frisyr, mer specifikt Sassoons ikoniska Halo-klippning. Det är fortfarande en av mina favoriter, säger Kristel och fortsätter:
– Efter tio år i branschen, efter intensiva perioder av fotograferingar, modevisningar och arbete som både utbildare och stylist, kände jag att det inte fanns något mer för mig att lära mig och funderade faktiskt på ett karriärbyte. Lyckligtvis bestämde jag mig för att ta kurser på Vidal Sassoon Academy i London, vilket förändrade mitt perspektiv och hjälpte mig att tänka nytt.
– Jag gick på en privat frisörskola i Finland. Strax efter det var jag på Vidal Sassoon Academy i en månad, och under de följande åren deltog jag i åtskilliga kurser vid akademien. Vidal Sassoons filosofi är kärnan i hur vi ser på frisöryrket: att uppmärksamma detaljer, att anpassa frisyren efter personen och vikten av att behärska banbrytande tekniker. Vi använder också produktlinjen Sassoon Professional, säger Saara.
-
-
Salongen står ut på fler sätt än med sitt namn, eller sitt samröre med Vidal Sassoon. Den vackra interiören, designad av Studio Joanna Laajisto, ger salongen en unik look i gränslandet mellan hårsalong och konstgalleri.
– Joanna fick total konstnärlig frihet, förutom den praktiska informationen om vad vi behövde och vår önskan om en galleriliknande känsla med det rosa ljuset som kan uppstå under en eftermiddag i Los Angeles. Hon överträffade alla våra förväntningar, säger Kristel.
– Konst spelar en viktig roll på Bob, vi har separat väntrum som har roterande konstutställningar. Det är en plats där alla är välkomna att uppleva skönhet i en varm, öppen och inspirerande miljö. De flesta möbler inklusive speglar, glasväggen, vagnar, sidobord, reception och bänkar är specialdesignade för oss av Joanna Laajisto, säger Saara.
-
-
Hur många är ni på salongen?
Saara: Det är ju jag och Kristel som är ägare och frisörer, sedan har vi även fyra hyrstolar: Mikko, Miika, Laura och Vappu, samt makeupartisten Keiku.
Vad gillar ni mest med ert jobb?
Saara: Folket. Jag älskar att träffa nya och återkommande kunder, göra dem vackra i håret och att vara omgiven av ett fantastiskt team. Det är inspirerande att vara i ett yrke där det alltid finns något nytt att lära sig och nya människor att träffa.
Kristel: Kreativiteten, hantverket och möjligheterna att träffa inspirerande människor. Det är underbart att arbetet fortfarande känns som en lek och aldrig blir tråkigt!
Vilka är de svåraste delarna av jobbet?
Saara: Jag tycker om utmaningarna som jobbet medför, så jag skulle inte säga att det finns några särskilt svåra aspekter. Dock kan det vara utmanande att hitta en balans mellan klientarbete, hantering av salongen och fritid.
Vilka råd skulle ni ge blivande salongsägare?
Kristel: Jag skulle råda dig att se över dina kärnvärden och skälen till att du startade ditt eget företag från början. Det förenklar beslutsfattandet.
Saara: Var inte rädd för att göra din egen grej och förbli trogen dina värderingar. Om du följer ditt hjärta kommer du inte att gå fel. Att vara salongsägare innebär mer än bara kreativitet och hårstyling – du måste också vara en stark ledare och ta ansvar för att allt ska gå smidigt. Tveka inte att be om hjälp och omge dig med rätt personer.
Vad letar ni efter när ni ska anställa en frisör?
Saara: Jag letar efter någon som är ivrig att lära, ambitiös, entusiastisk och viktigast av allt – äkta. En stark kommunikationsförmåga, passion för kundservice och ett teamtänk är också viktiga karaktärsdrag.
Kristel: Det viktigaste tycker jag är att båda parter är helt öppna med sina krav och förväntningar. Vi har haft turen att alla som arbetar med oss är extremt begåvade och skickliga – människor som Saara och jag beundrar och som fortsätter att inspirera oss.
Hur mår frisörbranschen i Finland?
Saara: Miljön för frisörer i Finland förbättras. Sociala medier har ökat branschens synlighet och prestige. Med alla tekniska framsteg känns det som att hantverksyrken blir mer uppskattade – just nu är det åtminstone inte troligt att robotar tar våra jobb! På en personlig nivå, när kunderna hittar rätt frisör blir den personen högt värderad.
Kristel: Jag tror att frisörer verkligen uppskattas i Finland, och de nyutexaminerade verkar vara lika kvalificerade som de har varit tidigare – vi har haft några riktigt duktiga praktikanter på Bob.
I Sverige råder det en viss brist på nya, kvalificerade frisörer. Är det likadant i Finland?
Saara: Vi har nog ingen brist på nya frisörer, svårigheten är snarare att behålla dem. De flesta frisörer här hyr stol, vilket kan vara utmanande för nyutexaminerade som försöker bygga upp sin kundkrets. Många lämnar tidigt på grund av utmaningarna med att etablera en stabil karriär och ekonomi. Dessutom har kvaliteten på utbildningen – på vissa skolor – blivit sämre de senaste åren, vilket gör att en del inte känner sig helt förberedda när de kommer ut på arbetsmarknaden. Detta kan påverka deras självförtroende och långsiktiga engagemang.
Vilka hårtrender är stora i Finland just nu?
Saara: Mjuka, runda lager med långt hår och kortare partier framtill för att rama in ansiktet är populärt. En välgjord bob är tidlös, speciellt för personer med fint hår – vilket är vanligt i Finland. När det gäller färger är varma gyllene blondiner och mjuka, neutrala brunetter stort. På det hela taget är utseendet mjukt och rundat, snarare än skarpt och kantigt.
Kristel: Jag tror inte att det finns en specifik trend som alla måste följa längre. Olika stilar och subkulturer omfamnas och utvecklas varje säsong. Det handlar mer om självuttryck och självförtroende. Men som Saara säger är boben väldigt populär, generellt gillar vi i Finland praktiska frisyrer som inte behöver så mycket underhåll.
Hur ser ni på hållbarhet i branschen?
Kristel: Hållbarhet blir allt viktigare inom hårbranschen, men samtidigt som det sker många framsteg finns det fortfarande mycket att uppnå. Vi ser fler och fler miljövänliga material och naturliga ingredienser i både produkter och förpackningar. På Bob är vi fast beslutna att stödja dessa initiativ genom att samarbeta med varumärken som Less is more som producerar högkvalitativa, naturliga hårvårdsprodukter.
Saara: Jag har nyligen studerat ekologisk hårvård och jag är faktiskt imponerad av effektiviteten hos botaniska produkter. Jag tror att det finns oändliga möjligheter att utveckla vår bransch och arbeta på ett mer hållbart sätt.
Vad tror ni om framtiden för frisörbranschen?
Saara: Jag hoppas få se renare produkter och en hälsosammare arbetsmiljö samt ett mer professionellt förhållningssätt till arbetet. Jag lär mig gärna från andra branscher, som restaurangföretag eller modemärken.
Kristel: Jag ser en spännande trend med mindre, mer nischade salonger som specialiserar sig på specifika områden. Det här skiftet gör det möjligt för kunder att få en mer personlig helhetsupplevelse snarare än att bara komma in för en klippning. Det handlar inte bara om att följa trender längre – det handlar om att skapa skräddarsydda upplevelser som passar individuella behov, från personspecifika hårbehandlingar till unik styling. ◊