Frisörbarometern 2024
Idag publicerades den årliga Frisörbarometern, som ger en djupgående inblick i den svenska frisörbranschen. Rapporten tas fram av Frisörföretagarna och sammanställer statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), bokningsbolag samt enkätsvar från frisörer över hela landet, och målar upp en aktuell bild av branschens utveckling. Trots den rådande ekonomiska oron visar resultatet att frisörföretagen har lyckats behålla sin stabilitet och fortsätter att stå sig väl i jämförelse med andra sektorer.
Frisörbarometern 2024 avslöjar att frisörbranschen, likt många andra, har påverkats av inflationen och en allmänt ansträngd ekonomisk situation. För att hantera de ökade kostnaderna har frisörer över hela landet justerat sina priser, vilket har bidragit till att bibehålla branschens lönsamhet. Prisjusteringarna har nästan följt den allmänna prisutvecklingen, vilket tyder på en god förmåga att anpassa sig till de nya ekonomiska förutsättningarna.
Staffan Westman, VD för bransch- och arbetsgivarorganisationen Frisörföretagarna, förklarar att justeringen av priser har varit en nödvändighet för att säkerställa en sund ekonomi i branschen:
– Vi ser att frisörerna har höjt sina priser i linje med inflationen, vilket har varit en nödvändig åtgärd för att kunna möta de ökade kostnaderna på allt från hyra till material. Det är ett tecken på att branschen har anpassat sig väl till de ekonomiska förändringarna och att frisörer runt om i landet fortsätter att leverera hög kvalitet till sina kunder, säger Staffan Westman.
En av de tydligaste slutsatserna från årets Frisörbarometer är att det finns stora variationer i hur frisörföretagen klarar sig. Medan vissa företag har sett en positiv utveckling trots den tuffa ekonomin, har andra haft betydligt större utmaningar. Detta speglar den generella osäkerheten i ekonomin och de olika förutsättningar som frisörföretag har i olika delar av landet.
Staffan Westman poängterar att situationen för små företag och nyetablerade frisörsalonger kan vara särskilt svår:
– Småföretag och nystartade salonger har haft det extra tufft under de senaste åren. De har inte samma ekonomiska buffert som de större aktörerna, och därför har de varit mer sårbara för ökade kostnader och en minskad köpkraft bland konsumenterna. Men vi ser också exempel på små företag som, tack vare sin flexibilitet och närhet till kunderna, har klarat sig överraskande bra, säger Staffan Westman.
Trots de utmaningar som många frisörföretag har upplevt under året, ger Frisörbarometern ändå anledning till optimism. Prognoserna pekar på att den svenska ekonomin håller på att återhämta sig, vilket kan leda till en ökad köpkraft för svenska hushåll framöver. Detta skulle kunna innebära fler besök hos frisörer och ett bättre ekonomiskt läge för branschen i stort.
Staffan Westman ser ljusare tider framför sig och uppmanar alla inom branschen att fortsätta hålla ut och stötta varandra.
– Vi ser ett ljus där framme även om det har varit tufft för många. Ekonomin håller på att balansera sig, vilket vi tror kommer att öka köpkraften under resten av 2024 och vidare in i 2025. Till våra medlemmar vill jag säga: fortsätt kämpa och stötta varandra. Vi tror att förutsättningarna kommer att bli bättre framöver, avslutar Staffan Westman.